-
شماره ركورد
28377
-
پديد آورنده
محمدرضاياري
-
عنوان
بررسي تاثير استفاده از واقعيت مجازي بر ميزان تشخيص و يادآوري خطر كارگران نو ورود در مقايسه با روش سنتي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/12/14
-
استاد راهنما
دكتر حسن ملكي تبار
-
دانشكده
مهندسي عمران
-
چكيده
حوادث صنعت ساخت هميشه يكي از بيشترين صدمات وارده به كارگران را دارد. در اين پژوهش ميزان اثرگذاريِ آموزش تشخيص خطر، به دو روش واقعيت مجازي (VR) و سنتي پردهنما (Slide Show) بر روي كارگراني كه تجربه قبلي در عرصه ساخت ندارند، مقايسه ميشود.
سوال آن است كه آيا تأثير و ماندگاري آموزش ايمني با روشهاي نوين و سنتي در يادگيري و تشخيص خطر براي كارگران بدون تجربه متفاوت خواهد بود؟
در مقالات گذشته به تاثير و تفاوت اين دو روش تا حدودي پرداخته شده است اما تاكنون اثرگذاري و تفاوت آن بر روي كارگران نو ورود و بدون تجربه، كه به دليل نداشتن دانش قبلي و تجربه، بيشترين صدمات به آنان وارد ميشود بررسي نشده است. در اين پژوهش بر روي تعدادي از كارگران بالقوه، اثرگذاري اين دو روش و حالات روحي و شخصي آنان بررسي شده است.
بدين منظور، از تعدادي از فارغالتحصيلان پيشدانشگاهي با سن هجده سال دعوت شد كه در اين پژوهش شركت كنند. ابتدا به تمامي افراد شركتكننده آموزشهاي مقدماتي يادگيري ايمني و تشخيص خطر استفاده از هر دو روش پردهنما و واقعيت مجازي داده شد، سپس آنان به دو گروه مساوي تقسيم شدند. به يك گروه آموزش تكميلي با استفاده از واقعيت مجازي و به گروه ديگر آموزش تكميلي با استفاده از پردهنما داده شد.
بعد از مرحله آموزش، آزموني با استفاده از روش واقعيت مجازي جهت تشخيص خطرها از تمام نفرات گرفته شد و بعد از سه ماه آزموني مجدد براي بررسي ميزان ماندگاري خطرها در ذهن افراد گرفته شد.
نتيجه بررسيها نشان داد كه اولاً ميانگين درصد تشخيص خطر در روش واقعيت مجازي 58 درصد و در روش سنتي 48 درصد ميباشد و اين اختلاف معنادار نميباشد و ميانگين درصد يادآوري خطر در روش واقعيت مجازي 70 درصد و در روش سنتي 46 درصد ميباشد كه اين اختلاف معنادار بوده و نشان ميدهد عملكرد واقعيت مجازي بهتر بوده است.
ثانياً كارگراني كه با روش واقعيت مجازي آموزش ديده بودند علاقه و انگيزه بيشتري براي يادگيري و آموزش ايمني از خود نشان ميدادند
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/03/20
-
عنوان به انگليسي
Investigating the effect of using virtual reality on the rate of recognition and recall of the danger of newly arrived workers compared to the traditional method
-
تاريخ بهره برداري
3/4/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محمدرضا ياري
-
چكيده به لاتين
Accidents in the construction industry are always one of the most damaging to workers. In this research, the effectiveness of hazard detection training is compared by two methods, virtual reality (VR) and traditional slide show, on workers who have no previous experience in the field of construction.
The question is whether the effectiveness and durability of safety training is different from new and traditional methods in learning and recognizing risk for inexperienced workers?
In past articles, the effect and difference of these two methods have been discussed to some extent, but so far, the effect and difference on newly arrived and inexperienced workers, who are the most harmed due to lack of previous knowledge and experience, have not been investigated. In this research, the effects of these two methods and their mental and personal states have been investigated on a number of potential workers.
For this purpose, a number of pre-university graduates with the age of eighteen were invited to participate in this research. First, all the participants were given preliminary training on safety learning and risk detection using both screen and virtual reality methods, then they were divided into two equal groups, one group with additional training using virtual reality and the other group using virtual reality. given.
After the training phase, a test using the virtual reality method was taken from all the people to identify the risks, and after three months, a re-test was taken to check the permanence of the risks in people's minds.
The results of the investigations showed that firstly, the average percentage of risk detection in the virtual reality method is 58% and in the traditional method is 48%, and this difference is not significant, and the average percentage of recalling the risk in the virtual reality method is 70% and in the traditional method is 46%, which is the difference. It is meaningful and it shows that the performance of virtual reality has been better.
Secondly, the workers who were trained with the virtual reality method showed more interest and motivation to learn and train safety.
-
كليدواژه هاي فارسي
آموزش ايمني , تشخيص خطر , يادآوري خطر , واقعيت مجازي , پاور پوينت , كارگران نوورود
-
كليدواژه هاي لاتين
Safety training , Hazard detection , Reminder of danger , virtual reality , Powerpoint , new workers
-
Author
.
-
SuperVisor
.
-
لينک به اين مدرک :