-
شماره ركورد
28388
-
پديد آورنده
آيسو حسين زاده
-
عنوان
تحليل برخورد قطارهاي مترويي تهران و بررسي تاثير مشخصات جاذب انرژي ضربهگير قلاب در تصادفات با سرعت كم
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
ماشين ريلي
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1402/1/28
-
استاد راهنما
دكتر حبيب اله ملاطفي
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
قلاب و ضربهگير قلابها علاوه بر اينكه وظايف اصلي انتقال نيروي طولي را در شرايط بهرهبرداري در اتصال واگنها به يكديگر بر عهدهدارند، در هنگام وقوع برخورد اولين اجزائي هستند كه تحت تأثير قرار مي¬گيرند و عملكرد آنها بهطور قابلتوجهي بر رفتار ديناميكي قطار تأثير مي¬گذارد. در پايانه تعمير و نگهداري جهت اتصال واگنها به يكديگر از برخورد با سرعتهاي كمتر از 5 كيلومتر بر ساعت استفاده ميگردد. با اين حال ممكن است راهبرها دچار اشتباه و خطا شوند و برخوردهاي ناخواسته با سرعتهاي بالاتر از 5 كيلومتر بر ساعت رخ دهند كه در اين مرحله از برخورد، لولههاي جاذب انرژي آسيب ميبينند. به همين منظور در اين پاياننامه اثر مشخصات جاذبهاي انرژي قلاب¬ها در سرعتهاي كمتر از 15 كيلومتر بر ساعت براي عملياتهاي مانوري و اتصال خودكار قطارها در قطار مترويي تهران مورد ارزيابي قرار گرفته شده است تا مشخص شود كه در چه سرعتهايي، چه تعدادي از لولههاي جاذب انرژي آسيب ميبينند. خطوط سه،چهار، شش و هفت مترو تهران داراي قطارهاي هشت واگنه هستند و برنامه تامين قطارهاي هشت واگنه جزو افق پيش روي مترو تهران است. با توجه به پروژه تبديل قطار 7 واگنه به قطار 8 واگنه در كشور برخورد قطار 8 واگنه با 7 واگنه نيز مورد ارزيابي قرار گرفته و نتايج مربوطه ارائه شده است. با توجه به نتايج حاصل از تحليلها تا سرعت 5 كيلومتر بر ساعت كه بيشينه سرعت اتصال قطارها در پايانه تعمير و نگهداري ميباشد، فقط قلابها درگير ميشوند. در سرعتهاي بين 5 تا 15 كيلومتر بر ساعت با افزايش سرعت برخورد، تعداد لولههاي درگير شده افزايش مييابد بطوريكه در سرعت 10 كيلومتر بر ساعت سه تا از لولهها و در سرعتهاي 15 كيلومتربرساعت 5 تا از لولهها تخريب ميشوند و بايد تعويض انجام شود. در برخورد قطار هشت واگنه نتايج نشان ميدهند كه در سرعت 5 كيلومتر بر ساعت حين اتصال واگنها لولهها نيز درگير ميشوند و با توجه به استانداردهاي مانور قطار، اين كوپلر مناسب قطار 8 واگنه نيست.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/03/23
-
عنوان به انگليسي
Analysis of collisions of Tehran subway trains and investigation of the effect of energy absorbing characteristics of couplers in low speed accidents
-
تاريخ بهره برداري
4/16/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
آيسو حسين زاده
-
چكيده به لاتين
Couplers and draftgears stops are responsible for transferring longitudinal forces during train operation and connecting the wagons to each other. They are the first components to be affected in the event of a collision, and their performance significantly affects the dynamic behavior of the train. At the repair and maintenance terminal, couplings between wagons are made at speeds below 5 kilometers per hour. However, it is possible for operators to make mistakes and unintended collisions may occur at speeds higher than 5 kilometers per hour, at which point energy-absorbing pipes are damaged. Therefore, this thesis evaluates the effect of energy-absorbing properties of couplers at speeds below 15 kilometers per hour for shunting operations and automatic train coupling in Tehran's subway trains, to determine at what speeds and how many crash tubes are damaged. Lines three, four, six, and seven of the Tehran metro have eight-car trains, and the supply of eight-car trains is part of the future plan for the Tehran metro. In light of the project to convert seven-car trains to eight-car trains in the country, collisions between eight-car and seven-car trains have also been evaluated, and the results have been presented. According to the results of the analysis, only the couplers are involved up to a speed of 5 kilometers per hour, which is the maximum coupling speed at the repair and maintenance terminal. At speeds between 5 and 15 kilometers per hour, the number of pipes involved increases with increasing collision speed, such that at a speed of 10 kilometers per hour, three of the tubes and at speeds of 15 kilometers per hour, five of the tubes are destroyed and must be replaced. The results of the collision of an eight-wagon train indicate that during the connection of the wagons at a speed of 5 kilometers per hour, the tubes also become involved. According to the train shunting standards, this coupler is not suitable for an eight-wagon train.
-
كليدواژه هاي فارسي
برخورد قطار مترويي , عمليات مانور قطار , مشخصات قلاب , ديناميك طولي قطار , لولههاي جاذب انرژي
-
كليدواژه هاي لاتين
Metro train collision , Train shunting operation , coupler characteristice , longitudinal dynamics train , crash tube
-
Author
Aysou hosseinadeh
-
SuperVisor
habibollah molatefi
-
لينک به اين مدرک :