-
شماره ركورد
28393
-
پديد آورنده
اسما عبيات
-
عنوان
بررسي پيچيدگي نحوي و پيچيدگي واژگاني در زير ژانرهاي مقالات پژوهشي دانشگاهي: ديدگاه بين رشتهاي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
زبان و ادبيات خارجي- آموزش زبان انگليسي
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1401/12/1
-
استاد راهنما
اسماعيل عبدالله زاده
-
استاد مشاور
شهين واعظي
-
دانشكده
گروه زبانهاي خارجي
-
چكيده
اين پايان نامه بر ويژگي هاي زباني مانند پيچيدگي واژگاني (LS) و پيچيدگي نحوي (SC) در مقالات پژوهشي بين رشته اي (RAs) تمركز دارد. LS و SC بر اساس شاخص هاي آنها (به عنوان مثال، تعيين كننده ها در SC و كلمات آكادميك در LS) در دو رشته متفاوت اما همسايه تجزيه و تحليل شدند. زبانشناسي كاربردي (AL) و روانشناسي عمومي (Psych). هدف از اين مطالعه بررسي تفاوتهاي آماري معنيدار LS و SC در مقالات پژوهشي دانشگاهي رشتههاي AL و Psych و تأثير كيفيت مجلات (يعني مجلات Q1 و Q4) بر LS و SC بود. براي اين منظور، از تجزيه و تحليل پيكره (Words N. = 10,606,939) براي بررسي ژانرهاي مقدمه و بحث مقالات تحقيقاتي منتشر شده در AL و Psych در مجلات Q1 و Q4 براي هر رشته استفاده شد. ابزارهاي تجزيه و تحليل داده ها، ابزارهاي فرآيند زبان طبيعي (NLP) هستند، مانند ابزار تحليل خودكار پيچيدگي واژگاني (TAALES) و ابزار تحليل خودكار پيچيدگي و پيچيدگي نحوي (TAASSC). داده ها از مجلات AL و Psych جمع آوري شده و مقالات انتخاب شده براي مطالعه در سال 2017-2021 منتشر شده اند. تفاوت رشته مقالات علمي بين AL و Psych از نظر SC و LS قابل توجه بود. بهترين شاخص در تشخيص AL از Psych در LS، SUBTLEXus (پيكر زيرنويس ها) فراواني كلمات آكادميك و در SC تعيين كننده در هر مفعول اضافه بود. تجزيه و تحليل تغييرات چارك مجلات در رشته هاي AL و Psych نشان داد كه تفاوت آماري معني داري بين چارك Q1 و Q4 وجود دارد. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل LS نشان داد كه RAهاي Q1 و Q4 از نظر آماري متفاوت بودند. در مقدمه، شاخص تناسب سه ضلعي نوشتاري BNC (مجموعه ملي بريتانيا) و در بحث، فهرست فرمول آكادميك (كلمات اصلي) معنيدار بود. علاوه بر اين، نتايج حاصل از تجزيه و تحليل SC نشان داد كه شاخصهاي اصلاحكننده قيد در هر بند و مكمل اسمي در هر بند نيز شاخصهاي قوي با اندازه اثر كوچك هستند. اگرچه اندازه اثر در نتايج تمام سوالات تحقيق كوچك بود. يافتهها از وجود تفاوتهاي خرد رشتهاي (به عنوان مثال، موضوعاتي از رشته علوم اجتماعي) در نوشتار دانشگاهي در اين نمونهها پشتيباني قوي ميكنند. اين يافتهها پيامدهاي مهمي براي درك تفاوتهاي خرد بر اساس شاخصهاي ابزار NLP دارند. اين مطالعه به معلمان و دانشآموزان EAP كمك ميكند تا بيشتر بر ويژگيهاي زباني با فراواني بالا در مجلات Q1 تمركز كنند و بينش بيشتري نسبت به مطالعات بين رشتهاي ارائه دهند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/03/24
-
عنوان به انگليسي
Examining Syntactic Complexity and Lexical Sophistication across Academic Research Articles Part-genres: A Cross-disciplinary Perspective
-
تاريخ بهره برداري
2/20/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
اسما عبيات
-
چكيده به لاتين
This thesis focuses on linguistic features such as lexical sophistication (LS) and syntactic complexity (SC) in cross-disciplinary Research Articles (RAs). LS and SC were analyzed based on their indices (e.g., determiners in SC and academic words in LS) in two different but neighboring disciplines; Applied Linguistics (AL) and general Psychology (Psych). The purpose of this study was to examine the statistically significant differences of LS and SC in academic research articles of AL and Psych disciplines and the impact of journal quality (i.e., Q1 and Q4 journals) on LS and SC. For this purpose, corpus analysis (Words N. = 10,606,939) was used to explore published research papers’ introduction and discussion genres in AL and Psych in Q1 and Q4 journals for each discipline. The tools for the data analysis are natural language process (NLP) tools, such as The Tool for the Automatic Analysis of LExical Sophistication (TAALES) and Tool for the Automatic Analysis of Syntactic Sophistication and Complexity (TAASSC). The data were collected from AL and Psych journals and the articles selected for the study were published in 2017-2021. The discipline variation turned out to be significant between AL and Psych RAs in terms of SC and LS. The best indicator in distinguishing AL from Psych in LS was SUBTLEXus (corpus of subtitles) academic words frequency and in SC was determiners per prepositional object. Analysis of quartile variation of journals in AL and Psych disciplines showed that there is statistically significant difference between Q1 and Q4 quartiles. Results from LS analysis showed that RAs of Q1 and Q4 were statistically different. In the Introduction, BNC (British National Corpus) written trigram proportion index and in the Discussion, Academic Formula List (core words) index were significant. Moreover, Results from SC analysis showed that adverbial modifiers per clause and nominal complement per clause indices are also strong indicators with small effect sizes. Although, the effect size was small in all research questions’ results. The findings provide strong support that micro-disciplinary differences (e.g., subjects from social science disciplines) exist in academic writing in these samples. These findings have important implications for understanding micro-disciplinary differences based on the NLP tools’ indicators. This study helps the EAP teachers and students to focus more on the linguistic features with high frequency in the Q1 journals and gives more insight into cross-disciplinary studies.
-
كليدواژه هاي فارسي
پيچيدگي نحوي , پيچيدگي واژگاني
-
كليدواژه هاي لاتين
syntactic complexity , lexical sophistication
-
Author
Asma Abeyat
-
SuperVisor
Dr. Esmaeel Abdollahzade
-
لينک به اين مدرک :