-
شماره ركورد
28405
-
پديد آورنده
سينا غروي
-
عنوان
شبيهسازي عددي تغييرات هيدروديناميكي و مورفولوژي در حوضه بندر شهيد رجايي با استفاده از مدل TELEMAC-MASCARET
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران- مهندسي سواحل، بنادر و سازههاي دريايي
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/2/30
-
استاد راهنما
سيد مصطفي سيادت موسوي
-
دانشكده
دانشكده مهندسي عمران
-
چكيده
رسوبگذاري و فرسايش از مهمترين مسائلي هستند كه مشكلات جدي را در مناطق بندري ايجاد ميكنند. از پيامدهاي اين پديده ميتوان به كاهش طول عمر بندر و لايروبي مستمر و پرهزينه اشاره كرد. درك انتقال رسوب منجر به درك بهتر كنترل آلودگي ميشود. هنگامي كه بنادر تهنشيني رسوب را تجربه ميكنند، راهحلهايي مورد نياز است. پيشبيني نرخ و الگوي رسوبگذاري در كانال دسترسي بنادر امكان مديريت بهتر هزينههاي بندر را فراهم ميآورد. هدف از انجام اين مطالعه، مدلسازي عددي پديدههاي هيدروديناميكي و مورفولوژي با استفاده از مدل عددي كدباز تلمك در تنگه خوران و بندر شهيد رجايي، واقع در خليج فارس است. در اين پژوهش، ابتدا مش منطقه موردنظر توسط بلوكنو ساخته شد، سپس مرزها براساس عمق خوانده شدند. به عبارت ديگر، تراز سطح آب در مرزهاي باز به مدل داده شد. به همين منظور از مدل كاليبره شده مايك استفاده شد. در ابتدا مدل هيدروديناميك كه شامل خروجيهاي سرعت، تراز سطح آب است اجرا شد. سپس مدل رسوب به صورت كوپل شده با مدل هيدروديناميك اجرا گرديد. خروجي مدل رسوب، تغييرات سطح بستر و غلظت رسوبات به مدت 14 روز كه به دليل شرايط جزر و مدي فرض شد كه نماينده خوبي از كل سال باشد اجرا شد. در انتها با استفاده از دادههاي اندازهگيري، مدل شبيهسازي شده صحتسنجي شد و مشخص گرديد كه جريان جزر و مدي و موازي ساحل بوده و از سرعت حداكثر 2 متر بر ثانيه برخوردار است. همچنين شدت رسوبگذاري در منطقه بندر و كانال دسترسي در محدوده مركزي و شرقي تنگه خوران و در محدوده غربي بندر شهيد رجايي مشخص گرديد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/03/28
-
عنوان به انگليسي
Numerical simulation of hydrodynamic and morphological changes in Shahid Rajaei port basin using TELEMAC-MASCARET model
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سينا غروي
-
چكيده به لاتين
Sedimentation and erosion are the most important issues that cause serious problems in port areas. Among the consequences of this phenomenon, we can mention the reduction of the lifespan of the port and continuous and expensive dredging. Understanding sediment transport leads to a better understanding of pollution control. When ports experience sediment deposition, solutions are needed. Forecasting the rate and pattern of sedimentation in the access channel of ports provides the possibility of better management of port costs. The purpose of this study is to numerically model the hydrodynamic and morphological phenomena using the Telemac open source numerical model in Khuran Strait and Shahid Rejaee Port, located in the Persian Gulf. In this research, first, the mesh of the target area was created by Bluekenue, then the boundaries were read based on the depth. In other words, the level of the water level in the open boundaries was given to the model. For this purpose, the calibrated Mike model was used. At first, the hydrodynamic model, which includes the outputs of velocity, water level, was implemented. Then, the sediment model was coupled with the hydrodynamic model. The output of the sediment model, bed surface changes and sediment concentration was run for 14 days, which was assumed to be a good representative of the entire year due to tidal conditions. At the end, using the measurement data, the simulated model was validated and it was determined that the tidal current is parallel to the coast and has a maximum velocity of 2 meters per second. Also, the intensity of sedimentation in the port area and the access channel in the central and eastern area of Khuran Strait and in the western area of Shahid Rejaee port was determined.
-
كليدواژه هاي فارسي
مدل عددي , تلمك , مدل هيدروديناميك , مدل رسوب
-
كليدواژه هاي لاتين
numerical model , telemac , Hydrodynamic model , Sediment model
-
Author
Sina Gharavi
-
SuperVisor
Dr. Mostafa Siyadat Moosavi
-
لينک به اين مدرک :