-
شماره ركورد
28472
-
پديد آورنده
شاهين بهلول ابربكوه
-
عنوان
مدل تصادفات تك وسيلهاي و چندوسيلهاي درراههاي دوخطه دوطرفه برونشهري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي حمل و نقل
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/08/30
-
استاد راهنما
علي توكلي كاشاني
-
دانشكده
مهندسي عمران
-
چكيده
راههاي دوخطه دوطرفه برونشهري، بخش عمدهاي از شبكه راهها را در اغلب كشورهاي جهان تشكيل ميدهد. اين راهها نرخ وقوع تصادف و نرخ مجروحيت بالاتري نسبت به ديگر انواع راهها دارند. ايران با برآورد نرخ 20.5 مرگ در هر 100،000 نفر جمعيت در رتبه 113 از 175 كشور در تصادفات جادهاي قرار دارد. يكي از جنبههاي مهم تحقيقات ايمني ترافيك، مدلهاي پيشبيني تصادف و تعيين كميت رابطه بين متغيرهاي زماني، شرايط راه، ويژگيهاي راننده و تعداد تصادفات مشاهدهشده است. تصادفات ترافيكي ازنظر مكانيسمهاي عليت تصادف، بر اساس تعداد وسيله نقليه درگير در تصادف در دودسته تصادفات تك وسيلهاي و تصادفات چندوسيلهاي طبقهبندي شدند. تصادفات تك وسيلهاي و چندوسيلهاي اغلب در آمار ملي همچون مدلسازي تصادفات از هم جدا ميشوند، با اين فكر كه عليت اين برخوردها با پويايي متفاوتي ناشي ميشود. در اين مطالعه با استفاده از مدل رگرسيون لجستيك به بررسي عليتها و تعيين رابطه بين متغيرهاي شرايط راه، زماني و ويژگيهاي راننده با نوع تصادفات پرداخته ميشود. پايگاه داده استفادهشده شامل تصادفات راههاي دوخطه دوطرفه برونشهري كل كشور در سالهاي 1394 تا 1397 است. اين پايگاه داده شامل 140،309 رديف تصادف و 204،429 رديف راننده است. اين مطالعه در سه بخش آزمايش تك متغيره، تجزيهوتحليل گروهي و مدل مشترك براي گروههاي موضوعي انجامگرفته است. نتايج حاصل نشان دادند كه متغيرها اگرچه بهصورت منفرد ميتوانند بر نوع تصادف تأثيرگذار باشند، اما ممكن است بهصورت مشترك در نوع تصادف مؤثر نباشند. همچنين مشخص شد كه متغيرهاي وضعيت آبوهوا و زمان روز مؤثرترين متغيرهاي پيشبيني كننده نوع تصادف در اين راهها ميباشند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/04/10
-
عنوان به انگليسي
Model of single-vehicle and multi-vehicle crashes on two-lane two-way rural roads
-
تاريخ بهره برداري
11/21/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
شاهين بهلول ابربكوه
-
چكيده به لاتين
Two-lane two-way rural roads form a major part of the road network in most countries of the world. These roads have a higher accident rate and injury rate than other types of roads. Iran ranks 113 out of 175 countries in road accidents with an estimated rate of 20.5 deaths per 100,000 people. One of the important aspects of traffic safety research is crash prediction models and quantifying the relationship between temporal variables, road conditions, driver characteristics, and the number of observed crashes. Based on the number of vehicles involved in the accident, traffic accidents were classified into single-vehicle accidents and multi-vehicle accidents in terms of accident causation mechanisms. Single-vehicle and multi-vehicle crashes are often separated in national statistics as in crash modeling, with the assumption that the causality of these collisions arises from different dynamics. In this study, logistic regression model is used to investigate the causality and determine the relationship between the variables of road conditions, time and driver's characteristics with the type of accidents. The database used includes the accidents of the two-lane two-way roads in the country in the years 2014 to 2017. This database contains 140,309 accident rows and 204,429 driver rows. This study has been done in three parts: univariate test, group analysis and common model for subject groups. The results showed that although the variables individually can affect the type of accident, they may not be effective in the type of accident jointly. It was also found that the variables of weather and time of day are the most effective predictors of the type of accident on these roads.
-
كليدواژه هاي فارسي
تصادفات تك وسيله اي , تصادفات چند وسيله اي , مدل هاي پيش بيني تصادف , رگرسيون لجستيك
-
كليدواژه هاي لاتين
Single-vehicle crash , , multi-vehicle crash , crash prediction models , logistic regression
-
Author
shahin bohlool abrebekooh
-
SuperVisor
ali tavakoli kashani
-
لينک به اين مدرک :