-
شماره ركورد
28476
-
پديد آورنده
فاطمه معروفي
-
عنوان
بررسي نقش ويژگي هاي شناختي راهبران مترو در وقوع سوانح
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي راهآهن- مهندسي ايمني در راهآهن
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/4/25
-
استاد راهنما
مرتضي باقري - وحيد صادقي فيروزآبادي
-
استاد مشاور
هادي ميراسدي
-
دانشكده
مهندسي راهآهن
-
چكيده
راهبران مترو به عنوان كنترل كننده مستقيم قطار، نقش مهمي در عمليات مترو ايفا مي كنند و عملكرد آنها به طور مستقيم تعيين كننده ي حفظ ايمني سفر خواهد بود. در اين پژوهش ويژگي هاي شناختي شامل گوشبزنگي ، توجه تقسيم شده ، تمركز و ويژگي روانشناختي استرس در ميان راهبران پايانه و مسافري بررسي و تاثير استرس راهبران را بر ويژگي هاي شناختي ايشان مورد سنجش قرار مي دهيم .داده برداري در ايستگاه صادقيه سكوي كرج انجام شده و به مدت 6 ماه به طول انجاميد .جمعيت راهبران مترو ناحيه تهران و حومه 1400 نفر مي باشد كه جمعيت نمونه با استفاده از فرمول كوكران و دقت 90 درصد 82 نفر محاسبه شده و به دو گروه راهبران پايانه و مسافري تقسيم شدند. از هر راهبر 1 ساعت و 20 دقيقه آزمون ديجيتالي ويينا شامل 4 تست تمركز،توجه تقسيم شده،گوشبزنگي و استرس گرفته شد. نتايج نشان مي دهد راهبران مسافري گوشبزنگي و توجه تقسيم شده ي بيشتري نسبت به راهبران پايانه دارند اما رابطه ي معناداري ميان تمركز و استرس راهبران پايانه و مسافري ديده نشد. از آن جا كه استرس عضو جدانشدني راهبران مترو در سراسر دنياست بر آن شديم تا تاثير استرس را بر ويژگي هاي شناختي راهبران بسنجيم. و متوجه شديم هر چه راهبر استرس بيشتري داشته باشد گوشبزنگي و توجه تقسيم شده ي آن كمتر خواهد بود اما تمركز راهبر بيشتر مي شود. همچنين تجربه ي كاري بيشتر راهبران موجب افزايش استرس آن ها بوده و چون راهبران با تجربه ي كاري بيشتر داراي سن بيشتري هم هستند بنابراين افزايش سن و تجربه ي كاري باعث افزايش استرس در آن ها مي شود .همچنين افزايش سن و تجربه ي كاري باعث كاهش گوشبزنگي و توجه تقسيم شده راهبران است . در واقع راهبران جوان تر گوشبزنگ تر و توجه تقسيم شده ي بيشتري دارند اما راهبران مسن تر تمركز بهتري روي شغلشان دارند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/03/30
-
عنوان به انگليسي
Investigating the role of psychological characteristics of metro driver in accidents
-
تاريخ بهره برداري
7/16/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
فاطمه معروفي
-
چكيده به لاتين
The current study primarily aimed to examine the contribution of the drivers’, divided attention, cognitrone, vigilance and stress to the occurrence of metro accidents. Hence, the Cognitive Vienna Test System was used to evaluate the metro drivers’ attention and stress for 80 minutes. Drivers’ cognition test system, comprising WAFG (attention function) divided attention test, COG (cognitrone) test, VIGIL (vigilance) test, DSI (stress) computerized stress test, demographic questionnaire, and drivers’ safety history formed the research tools. The Ex-Post facto design was used to conduct the study on a sample of 82 metro drivers selected randomly. The sample was divided into shunter and train drivers. Drivers’ safety history showed that shunter drivers had accident record(s), while train drivers did not. Comparisons of the two driver groups in terms of their cognitive features showed that train drivers had more vigilance and divided attention than shunter ones, while no significant relationships were found between the concentration and stress of shunter and train drivers. The results demonstrate that the more stress the driver had, the less vigilance and divided attention but the higher concentration would be. Moreover, the work experience of most drivers increased their stress, while the drivers' vigilance and divided attention dropped by an increase in the work experience. The research findings practically imply that cognitive rehabilitation courses can be useful for train drivers to reduce rail accident risks. In fact, in this research, an attempt has been made to investigate the human factors affecting the occupational health of subway drivers
-
كليدواژه هاي فارسي
ويژگي هاي شناختي , راهبران مترو , خطاي انساني , راهبران مسافري , راهبران پايانه , سوانح مترو
-
كليدواژه هاي لاتين
cognitive characteristics , metro driver , human factor , train driver , shunter driver , metro accident
-
Author
Fateme Maroofi
-
SuperVisor
Dr. Morteza Bagheri - Vahid Sadeghi Firoozabadi
-
لينک به اين مدرک :