-
شماره ركورد
28477
-
پديد آورنده
علي مسلمي
-
عنوان
توسعه مدل جهت تخمين تاثير زمان پرداخت در استفاده از محدودههاي قيمتگذاري تراكم
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران گرايش حمل و نقل
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/8/29
-
استاد راهنما
دكتر رضا گلشن خواص - دكتر محمود احمدينژاد
-
دانشكده
مهندسي عمران
-
چكيده
تاكنون تأثير روشهاي مختلف پرداخت ( شامل پول نقد، سكه، كارتهاي بانكي ، كارتهاي اعتباري، كارتهاي هديه و يا به صورت بهروزتر ، ارزهاي ديجيتال) و يا پرداخت با تماس و بدون تماس كارت بر روي رفتار كاربران حملونقل، مورد بحث و تحقيق قرار گرفته است. صرف نظر از روش پرداخت، ميتوان تأثير زمان پرداخت يعني پيشپرداخت يا پرداخت فوري در مقابل پرداخت ِبا تأخير (پس پرداخت) را نيز بر رفتار مصرف كننده بررسي كرد. آنچه در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفته است آن است كه آيا زمان پرداخت هزينه عوارض تأثيري بر ميزان استفاده از محدوده طرح ترافيك شهر تهران در بين كاربران دارد؟ بنابراين شهر تهران جهت مطالعه موردي اين پژوهش انتخاب شده است. جهت انجام مطالعه با تلفيق بررسي اطلاعات بانك داده طرح ترافيك شهرداري تهران و نيز نظرسنجي رجحان بيان شده (SP) مدلي به منظور بررسي تغييرات روش پرداخت بر رفتار كاربران محدوده طرح ترافيك توسعه داده شد. پس از جمعآوري 234 نمونه پرسشنامه تكميل شده مدلسازي انتخاب اين تعداد نمونه انجام گرديد. مدل ساخته شده با توجه به نوع هدف پرسشنامه رگرسيون لجستيك بوده كه اعتبارسنجي اين مدل نيز به وسيله دادههاي استفاده نشده نظرسنجي در ساخت مدل و همچنين دادههاي طرح ترافيك دريافتي از شهرداري تهران انجام شد. در نهايت نتايج تحليل مدلسازي نشان داد كه با افزايش هزينه عوارض احتمال انتخاب روش پسپرداخت نيز افزايش مييابد. به عبارتي به طور عكس ميتوان استدلال كرد در روش پسپرداخت افراد حاضر به پرداخت هزينه بالاتري از عوارض ميشوند. يعني در روش پسپرداخت هزينه عوارض تاثير كمتري بر تقاضاي سفر با وسيله نقليه شخصي به محدوده طرح خواهد داشت و در نتيجه ميزان استفاده كاربر افزايش پيدا ميكند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/04/04
-
عنوان به انگليسي
Develop a Model to Estimate the Effect of Payment Time on the Tendency to Drive in Congestion Charging Zone
-
تاريخ بهره برداري
11/20/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
علي مسلمي
-
چكيده به لاتين
So far, the effect of different payment methods (including cash, coins, bank cards, credit cards, gift cards, or more recently, digital currencies) or contact and contactless payment on the behavior of transport users has been discussed and researched. Is. Regardless of the payment method, the effect of payment time, i.e. prepaid or immediate payment versus delayed payment (postpaid), can also be examined on consumer behavior. What has been investigated in this research is whether the time of toll payment has an effect on the amount of use of the Tehran Congestion Charging Zone among users? Therefore, the city of Tehran has been selected for the case study of this research. In order to carry out the study, a model was developed to investigate the changes in the payment method on the behavior of Congestion Charging Zone users by combining the data bank information of the Congestion Charging Zone of Tehran Municipality and the stated preference (SP) survey. After collecting 234 completed questionnaire samples, the selection modeling of this number of samples was done. The model built according to the objective type of the logistic regression questionnaire, and the validation of this model was also done by the unused data of the survey in the construction of the model, as well as the data of the Congestion Charging received from Tehran Municipality. Finally, the results of the modeling analysis showed that with the increase in the cost of tolls, the probability of choosing the post-payment method also increases. In other words, on the contrary, it can be argued that in the method of post-paid, people are willing to pay a higher cost of tolls. That is, in the method of post-paid of toll fees, it will have less impact on the demand for travel by private vehicle to the project area, and as a result, the amount of user usage will increase.
-
كليدواژه هاي فارسي
پيشپرداخت، پسپرداخت، طرح ترافيك، پرسشنامه ترجيحات بيان شده، رگرسيون لجستيك.
-
كليدواژه هاي لاتين
Prepaid, postpaid, Congestion Charging Zone, stated preferences survey, logistic regression.
-
Author
ali moslemi
-
SuperVisor
reza golshan khavas and mahmood ahmadinejade
-
لينک به اين مدرک :