-
شماره ركورد
28505
-
پديد آورنده
رضا چزكي
-
عنوان
بررسي آزمايشگاهي اثرات هندسي، فيزيكي و مكانيكي بر اندازه گيري غيرمخرب جريان گردابي ريل
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي راهآهن- خط و سازههاي ريلي
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/3/31
-
استاد راهنما
شروان عطايي
-
دانشكده
دانشكده مهندسي راهآهن
-
چكيده
خطوط راه آهن ايران داراي خطوط با ريل پيوسته است كه در طول سال تغييرات دما باعث ايجاد نيرو در ريل ميشود كه اين نيرو باعث كمانش يا شكستگي در جوش ريل ميگردد. هدف اين تحقيق كنترل تنش داخلي ريل با استفاده از روش جريان گردابي است تا بتوان از كمانش و شكستگي در ريل جلوگيري كرد. تحقيق در دو بخش آزمايشگاهي و ميداني انجام شد. براي اين كار ابتدا در آزمايشگاه به وسيله جك هيدروليكي تنش در ريل ايجاد شد و تغييرات امپدانس جريان گردابي به كمك دستگاه IHSCAN و پروب PN-05-101-S در فركانس 21 كيلوهرتز اندازهگيري شد و رابطه بين امپدانس و تنش به صورت σ=6.01×Z-4345.3 به دست آمد كه ميزان ضريب تعيين آن 98 درصد و دقت آن ±5 مگاپاسكال ميباشد. سپس در بخش ميداني در ناحيه شمال شرق كشور، در بلاك فردوس عطار در پنج نقطه ثابت ( نقطه اول و دوم در خط مستقيم و نقطه سوم در خط مستقيم روي پل و نقطه چهارم و پنجم در قوس ) تنش ها در دو فصل پاييز و زمستان به كمك جريان گردابي اندازه¬گيري شد كه ميانگين تنشها در نقاط موجود در خط مستقيم (نقاط اول، دوم و سوم) از 7 مگاپاسكال در پاييز به 25 مگاپاسكال در زمستان رسيد و ميانگين تنشها در نقاط موجود در قوس (نقاط چهارم و پنجم) از 20 مگاپاسكال در پاييز به 45 مگاپاسكال در زمستان افزايش پيدا كرد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/04/21
-
عنوان به انگليسي
Laboratory investigation of geometrical, physical and mechanical effects on non-destructive measurement of rail eddy current
-
تاريخ بهره برداري
6/20/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
رضا چزكي
-
چكيده به لاتين
Iran's railway lines have lines with continuous rails, which during the year changes in temperature cause force in the rail, which causes buckling or fracture in the rail weld. The purpose of this research is to control the internal stress of the rail using the eddy current method in order to prevent buckling and breakage in the rail. The research was conducted in two parts: laboratory and field. For this purpose, the stress in the rail was first created in the laboratory by means of a hydraulic jack, and the changes in the impedance of the eddy current were measured with the help of the IHSCAN device and the PN-05-101-S probe at a frequency of 21 kHz. and the relationship between impedance and stress was obtained as σ=6.01×Z-4345.3, the coefficient of determination is 98% and its accuracy is ±5 MPa. Then, in the field section in the northeastern region of the country, in the Ferdous Attar block, at five fixed points (the first and second points in a straight line and the third point in a straight line on the bridge and the fourth and fifth points in the arch) the stresses in the two seasons of autumn and winter It was measured with the help of eddy current that the average stresses in the points in the straight line (first, second and third points) reached from 7 MPa in autumn to 25 MPa in winter and the average stresses in the points in the arch (fourth and fifth points) increased from 20 MPa in autumn to 45 MPa in winter.
-
كليدواژه هاي فارسي
روش جريان گردابي , اندازهگيري تنش , تست غير مخرب
-
كليدواژه هاي لاتين
Eddy current method , stress measurement , Non-destructive testing
-
Author
Reza Chezki
-
SuperVisor
Dr. Shervan Ataei
-
لينک به اين مدرک :