-
شماره ركورد
28517
-
پديد آورنده
مهران اسدي
-
عنوان
ارائه مدل بهمنظور برآورد سهم حملونقل همگاني از سفرهاي درونشهري بر اساس مفاهيم حملونقل پايدار
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي حملونقل
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/02/25
-
استاد راهنما
رضا گلشن خواص، شهريار افنديزاده
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
تعاريف موجود از حملونقل پايدار در مراجع مختلف حاكي از آن است كه يك سيستم حملونقل پايدار، سيستمي است كه منجر به ايجاد تعادل ميان جنبههاي مختلف پايداري حملونقل خواهد شد. هر يك از جنبههاي مختلف پايداري حملونقل، اهدافي را شامل ميشوند كه با استفاده از شاخصهاي مختلف، قابل ارزيابي هستند. سهم شيوه حملونقل همگاني از كل تقاضاي سفر درونشهري، از جمله شاخصهايي است كه در ارزيابي پايداري حملونقل شهرها مورد استفاده قرار گرفته و به دليل مزاياي مختلف، توسعه هر چه بيشتر اين شيوه حملونقلي همواره مورد توجه برنامهريزان شهري بوده است. اما بررسي شهرهاي مختلف دنيا حاكي از آن است كه شهر با سهم زياد حملونقل همگاني، لزوما شهري با وضعيت مناسب در پايداري حملونقل را نتيجه نميدهد و وضعيت ديگر شاخصهاي پايداري ميتوانند نقش موثري در برنامهريزي سهم حملونقل همگاني در راستاي ايجاد حملونقل پايدار داشته باشند. هدف از انجام اين پژوهش، برآورد سهم حملونقل همگاني در هر شهر باتوجه به ويژگيهاي اقتصادي – اجتماعي و نيز ساير شاخصهاي حملونقل پايدار در آنها است بهگونهاي كه سهم اين شيوه در كنار ساير مؤلفههاي پايداري حملونقل، ايجاد پايداري حملونقل شهري را نتيجه دهد. براي اين منظور، ابتدا شهرها با وضعيت مناسب در پايداري حملونقل شناسايي و سپس رابطه ميان ويژگيهاي اقتصادي – اجتماعي و شاخصهاي حملونقل پايدار با سهم حملونقل همگاني آنها با استفاده از تحليل همبستگي بررسي و با استفاده از مدل رگرسيون و شبكه عصبي مصنوعي، مدل شد. در ادامه با استفاده از اين مدلها، سهم حملونقل همگاني بهعنوان متغير وابسته در شهر شيراز به عنوان نمونهاي از شهرهاي ايران برآورد شد. براساس نتايج بدست آمده، لازم است تا در كنار بهبود ساير شاخصهاي پايداري حملونقل، سهم حملونقل همگاني در شهر شيراز از مقدار 14 درصد فعلي، به 45.55 درصد در سال افق هدفگذاري شود كه اين عدد از سهم حملونقل همگاني تعيين شده در قوانين (75 درصد) كمتر است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/04/24
-
عنوان به انگليسي
A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirement for the Degree of Master of Science in Transportation Engineering
-
تاريخ بهره برداري
5/14/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مهران اسدي
-
چكيده به لاتين
The existing definitions of sustainable transportation in various sources indicate that a sustainable transportation system strives for a balance between different aspects of transportation sustainability. Each aspect encompasses specific goals that can be evaluated using various indicators. One such indicator used to assess the sustainability of urban transportation is the public transit share. Due to its numerous advantages, public transit has consistently remained a focal point for urban planners. However, research on various cities reveals that a city with a high public transit share does not necessarily indicate a good status in terms of transportation sustainability Other sustainability indicators also play a significant role in achieving sustainable transportation. The objective of this study is to estimate the public transit share based on the socio-economic characteristics of a city, along with other indicators of sustainable transportation, in order to establish a sustainable transportation system. To achieve this, we initially identified cities with commendable transportation sustainability and examined the relationship between socio-economic characteristics, sustainable transportation indicators, and their corresponding public transit share through correlation analysis. Subsequently, we developed several models using regression analysis and artificial neural networks. Finally, employing these models, we estimated the public transit share in Shiraz, Iran, taking into account factors such as population, business density, GDP, and more. Based on the results obtained, it is necessary to increase the public transit share in Shiraz from the current 14% to 45.55% by the target year, aligning with the principles of sustainability.
-
كليدواژه هاي فارسي
حملونقل پايدار , سهم حملونقل همگاني , مدل رگرسيون چندگانه , شبكه عصبي مصنوعي , شاخصهاي پايداري
-
كليدواژه هاي لاتين
Sustainable transportation , public transit share , Multiple regression model , Artificial neural network , Sustainability indicators
-
Author
Mehran Asadi
-
SuperVisor
Dr. Reza Golshan Khavas Dr. Shahriar Afandizadeh
-
لينک به اين مدرک :