-
شماره ركورد
28639
-
پديد آورنده
امير رجبي
-
عنوان
بررسي رفتارهاي ايستايي و ديناميكي چرخ دنده حاوي ترك در يك سيستم انتقال قدرت
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي مكانيك- مهندسي خودرو ـ سازه بدنه خودرو
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/3/31
-
استاد راهنما
محمدحسن شجاعي فرد
-
استاد مشاور
حامد سعيدي گوگرچين
-
دانشكده
مهندسي خودرو
-
چكيده
امروزه در صنايع بهطور گسترده از جعبه دنده براي انتقال قدرت استفاده ميشود. بهدليل بار بالاي سرويس دهي، شرايط عملياتي سخت يا خستگي، انواع عيوب ممكن است در چرخ دنده گسترش يابد. اگر اين عيوب بهموقع شناسايي نشود عمر چرخ دنده بهطور پيوسته كاهش مييابد كه درنهايت ميتواند به هدر رفت هزينه يا يك فاجعه منتهي شود. تشخيص عيب در سيستمهاي انتقال قدرت بسيار مهم است بهطوريكه تشخيص بههنگام مانع از ايجاد فاجعه ميشود و عملكرد بهتر و كاهش هزينه بيشتر را تضمين ميكند. يكي از روشهاي تشخيص عيب در سيستمهاي انتقال قدرت خودرو، بررسي كاهش سفتي و رفتار ارتعاشاتي سيستم انتقال قدرت ميباشد. در اين پايان نامه به بررسي روشهاي پيش بيني افت سفتي و ارتعاشاتي در سيستمهاي انتقال قدرت پرداخته شده است و بهكمك روش برش زني چرخدنده و در نظر گرفتن اثر كوپيلنگ مدل دقيق تري جهت محاسبه سفتي درگيري چرخدنده ارائه شده است. همچنين بهكمك روش عددي نتايج حاصل از روش توسعه يافته با روشهاي گذشته مقايسه شد. در پايان با استفاده از يك مدل 6 درجه آزادي اثر وجود ترك بر پاسخ ديناميكي بررسي شد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/06/11
-
عنوان به انگليسي
Analysis of static and dynamic behaviors of a cracked gear in a powertrain system
-
تاريخ بهره برداري
6/20/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
امير رجبي
-
چكيده به لاتين
In industry, the Gearbox is directly used to transmit power. Due to high service loads and severe operating conditions, various types of defects may occur during rotation. If these defects are detected in time, the life of the gear will decrease steadily, which can ultimately lead to wasted money or a disaster. Fault detection is very important in power transmission systems so that timely detection can prevent disasters, ensure better performance, and more. One of the methods of fault detection in car power transmission systems is to check the reduction in stiffness and vibration behavior of the power transmission system. In this thesis, the methods of predicting stiffness and vibration loss in power transmission systems have been investigated, and with the help of the gear cutting method and considering the coupling effect, a more accurate model has been presented to calculate the gear engagement stiffness. Also, with the help of the numerical method, the results obtained from the developed method were compared with the results obtained from the previous methods. In the end, using a 6-degree-of-freedom model, the effect of the presence of cracks on the dynamic response was investigated.
-
كليدواژه هاي فارسي
چرخ دنده ساده , سفتي درگيري متغير با زمان , اثر كوپلينگ
-
كليدواژه هاي لاتين
spur gear , time varying mesh stiffness , coupling effect
-
Author
Amir Rajabi
-
SuperVisor
Dr. Shojaeifard
-
لينک به اين مدرک :