-
شماره ركورد
28711
-
پديد آورنده
محمد حسين نخعي
-
عنوان
ارائه مدل عوامل پيش بيني كننده تفكر استراتژ يك در بين مديران عالي به روش داده بنياد
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت- مديريت MBA ـ بازاريابي
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1402/4/31
-
استاد راهنما
مهدي غضنفري
-
دانشكده
مهندسي پيشرفت
-
چكيده
هدف از اين پژوهش ارائه مدل عوامل پيش بيني كننده تفكر استراتژيك در بين مديران عالي به روش داده بنياد مي باشد كه با مطالعه موردي شركت ايرانسل انجام شده است. اين تحقيق از نظر ماهيت توسعه اي و از نظر نوع توصيفي و از نظر روش جمع آوري داده ها كيفي با رويكرد داده بنياد مي باشد. به منظور شناسايي عوامل موثر بر تفكر استراتژيك در مديران عالي يك مصاحبه نيمه ساختارمند با 12 نفر از خبرگان مطلع بصورت هدفمند و گوله برفي انجام شد همچنين جهت تبيين و اعتبار سنجي مدل از نظرات مديران اپراتور ايرانسل به روش Smple Power استفاده شد. اعتبار مصاحبه به روش گوبا و لينكلن (2000) و پايايي پروتكل مصاحبه، از روش درصد توافق بين دو كدگذار استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش داده بنياد اشتراوس و با كد گذاري سيستماتيك(كد باز، محوري و گزينشي) استفاده شد و نتايج در نرم افزار Maxqda تحليل شد در بخش كمي جهت اعتبارسنجي مدل از معادلات ساختاري در نرم افزار PLS استفاده شد. با توجه به نتايج مصاحبه و تلفيق آن با پيشينه تجربي پژوهش نهايتا 47 مولفه در قالب 10 عامل در تفكر استراتژيك در بين مديران عالي موثر بودند. در اين پژوهش شرايط علّي شامل مشاور پذير بودن، عوامل مرتبط با برنامه استراتژيك، عوامل فردي مديران و الگو برداري، عوامل زمينهاي شامل نوآوري و خلاقيت و رهبري استراتژيك و عوامل محيطي و درون سازماني جزء عوامل مداخله گر شناسايي شدند. كه راهبردهاي سازماني و مديريتي جهت ارتقا تفكر استراتژيك در ميان مديران عالي ارائه شد كه اميد است پيامدهايي چون افزيش بهره وري، توسعه ظرفيت هاي سازماني، اثربخشي برنامه هاي استراتژيك و توسعه تفكر استراتژيك در سازمان را به همراه داشته باشد. با توجه به يافته هاي معادلات ساختاري همه سازه هاي مدل تببين كننده تفكر استراتژيك در بين مديران عالي بودند بنابراين بر اساس نتايج معادلات ساختاري مدل نهايي از برازش نكوئي برخوردار است
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/06/28
-
عنوان به انگليسي
Proposing a model of predictive factors of strategic insight and thinking among top managers based on grounded theory
-
تاريخ بهره برداري
7/21/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محمد حسين نخعي
-
چكيده به لاتين
The purpose of this research is to propose a model of predictive factors of strategic thinking among top managers using the grounded theory. This research is developmental in nature, descriptive in nature, and qualitative in terms of data collection method with Grounded Theory approach. The target statistical population was professors of strategic management and strategic managers of large organizations in the country, and in order to identify factors affecting strategic thinking in top managers, a semi-structured interview was conducted with 12 informed experts in a targeted and snowball way. The validity of the interview was based on the Guba and Lincoln (2000) method, and the reliability of the interview protocol was based on the percentage of agreement between two coders. For data analysis, Strauss Foundation data method was used with systematic coding (open, central and selective coding) and the results were analyzed in Maxqda software. According to the results of the interview and its integration with the empirical background of the research, finally, 47 components in the form of 10 factors were effective in strategic thinking among top managers. In this research, causal conditions including strategic perspective, factors related to strategic plan, individual factors of managers and strategic insight, contextual factors including innovation and creativity and strategic leadership, and environmental and internal organizational factors were identified as intervening factors. Organizational and management strategies were presented to promote strategic thinking among top managers, which hopefully will have consequences such as increasing productivity, developing organizational capacities, the effectiveness of strategic plans, and developing strategic thinking in the organization.
-
كليدواژه هاي فارسي
تفكر استراتژيك , برنامه استراتژيك , الگو برداري , مديران عالي
-
كليدواژه هاي لاتين
strategic thinking , Strategic planning , Benchmarking , Top Managers
-
Author
Mohammad Hossein Nakhaei
-
SuperVisor
Dr. Ghazanfari
-
لينک به اين مدرک :