-
شماره ركورد
28717
-
پديد آورنده
عليرضا زماني
-
عنوان
ارزيابي نقش بازيوارسازي در آموزش الكترونيك با تاكيد بر عنصر جدول امتياز
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي فناوري اطلاعات (IT)- تجارت الكترونيك
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/4/13
-
استاد راهنما
عليرضا علياحمدي جشفقاني
-
استاد مشاور
رحيم خاني زاد
-
دانشكده
مهندسي صنايع
-
چكيده
بازيوارسازي يكي از عواملي است كه در دهه اخير توانسته با عناصر دروني خود، زمينه رشد حوزه ها مختلفي نظير اقتصاد و آموزش را فراهم كند. يكي از مهمترين عناصر بازيوارسازي، جدول امتياز است. هدف جدول امتياز رتبهبندي كاربران براساس يك ويژگي مانند امتياز است. رتبهبندي سبب افزايش هيجان و انگيزه فراگيران براي رقابت با يكديگر ميشود. عليرغم مزاياي گوناگون جدول امتياز، طي پژوهشهاي متعددي كه بر روي جدول امتياز صورت گرفته، كشف شده كه اين جدول ميتواند بر روي كاربران ضعيفتر اثرات منفي بگذارد و سبب كاهش انگيزه و حتي خروج آنها از فعاليت مورد نظر شود. به همين علت و با توجه به اهميت و كاربرد گسترده جدول امتياز در زمينههاي مختلف، پژوهشهايي به منظور كاهش اين اثر منفي صورت گرفته است. اغلب راه حل هايي كه اين مجموعه پژوهش ها ارائه ميدهند در دو دسته كلي قرار ميگيرند: الف) تركيب با ساير عناصر بازي ب) تغيير ساختار جدول ما نيز در اين پژوهش با بررسي ادبيات سعي كرديم از طريق به كارگيري روش دوم اين اثر منفي را كاهش دهيم. در پژوهش پيشرو با برگزاري يك دوره آموزشي با موضوع مرور دروس زبان انگليسي مقطع متوسطه دوم شامل مقاطع دهم تا دوازدهم، دو نوع جدول امتياز مطلق و توصيفي مورد مقايسه قرار گرفتند. نمونهبرداري فراگيران از طريق روش گلوله برفي مجازي صورت گرفت. به عنوان روش تحقيق از طرح شبه آزمايشي، شاخه تفاوت گروههاي ايستا و دريافت پرسشنامه از فراگيران استفاده كرديم. تحليل پاياني نيز با نرم افزار Spss نسخه 22 و به وسيله معادلات برآورديابي تعميم يافته صورت گرفت. اين مدل به علل متعددي نظير ناپارامتريك بودن، عدم نياز به نرمال بودن توزيع، توانايي آن در تحليل داده هاي طولي انتخاب گرديد. اعتبارسنجي پژوهش نيز با تحليل گروهي از فعالين حوزه آموزشي صورت گرفت. نتايج تحليل GEE نشان داد كه هر دو روش ميتواند باعث رشد فراگيران شود اما جدول امتياز توصيفي در مقايسه با جدول امتياز مطلق در برگزاري دورههاي آنلايني كه به صورت آزاد برگزار ميشود، ضعيفتر عمل كرده و در طول زمان باعث افت تحصيلي و خروج فراگيران از دوره ميشود. بررسي تاثير جايگاههاي كسب شده نشان ميدهد فراگيراني كه در جايگاههاي 4 و 7 قرار دارند حداقل 50 درصد شانس بهبود نمره يا جايگاه در آزمون بعدي را دارند. مقايسه امتياز پرسشنامه انگيزشي نشان داد انگيزه گروه كمي 8 درصد بيشتر از گروه كيفي است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/06/28
-
عنوان به انگليسي
evaluating the role of gamification in e-learning with emphasis on the leaderboard element
-
تاريخ بهره برداري
7/3/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
عليرضا زماني
-
چكيده به لاتين
Gamification is one of the factors that has been able to provide the basis for the growth of various fields such as economy and education with its internal elements in the last decade. One of the most important elements of gamification is the leaderboard. The purpose of the leaderboard is to rank users based on an attribute such as points. Ranking increases the excitement and motivation of learners to compete with each other. However, due to the importance and widespread use of leaderboards in various fields, some researches have been done in order to reduce this negative effect. Most of the solutions categorized into two section: a) Combining with other game elements b) Changing the structure of the table This research has been done in order to reduce the effect of this negative effect through the second category methods. In this study, two types of absolute and descriptive score tables were compared by holding a training course on reviewing English language. Sampling of learners was done through the virtual snowball method. As a research method, the branch of difference of static groups, from quasi-experimental design, and receiving questionnaires from learners were used. Final analysis was done with generalized estimating equations by Spss software version 22. This model was chosen for several reasons, such as being non-parametric, not requiring normal distribution, and its ability to analyze longitudinal data. Validation of the research was done by focus group that consist of educational activists. The results of GEE analysis showed that both methods can improve students' academic progress, but the descriptive score table works weaker compared to the absolute score table in holding voluntary online courses. Examining the impact of the obtained positions shows that the students who are in the 4th and 7th positions have at least 50% chance of improving their score or position in the next test. Comparison of motivational questionnaire scores showed that the motivation of the quantitative group is 8% higher than that of the qualitative group.
-
كليدواژه هاي فارسي
آموزش الكترونيكي , ارزشيابي , بهبود عملكرد , جدول امتياز
-
كليدواژه هاي لاتين
E-learning , assessment , performance improvement , leaderboard
-
Author
Alireza Zamani
-
SuperVisor
Dr. Alireza Ali Ahmadi
-
لينک به اين مدرک :