-
شماره ركورد
28751
-
پديد آورنده
فاطمه شاكري
-
عنوان
طراحي مدرسه ابتدايي 6 كلاسه پسرانه در شهر تهران با رويكرد مدارس آينده (جريان شناسي معماري مدارس آينده)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
معماري- مهندسي معماري - معماري آموزشي و فرهنگي
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/6/28
-
استاد راهنما
سمانه تقدير - مهدي حمزه نژاد
-
دانشكده
دانشكده مهندسي معماري و شهرسازي
-
چكيده
دستيابي به پيشرفت هاي ملي نيازمند داشتن تصوير بزرگ از آينده است. به گفته حضرت علي (ع):« آن كه به استقبال آينده مي رود، بيناترين است.» در اين ميان آينده نگري در مبحث آموزش و به دنبال آن مدارس و برنامه هايي كه در آن ها اجرا مي شود، از اهميت بسيار بالايي برخوردار خواهد بود. شكل كنوني مدارس در آينده بايد در خود تحولاتي به لحاظ ساختار و محتوا ايجاد كند تا بتواند با تغيير و تحولات پرسرعت جامعه همراه و همگام شود. ساختمان مدارس امروزي بيشتر به عنوان سرپناهي براي تدريس آموزش كتب درسي و بر اساس سرفصل¬هاي علمي تعريف شده در آن ها طراحي و ساخته شده اند. به همين دليل محيط كالبدي ساخته شده تاثير بسزايي در يادگيري دانش آموزان نخواهد داشت. اين موضوع در طراحي مدارس امروزي با توجه به تغيير روش¬هاي آموزشي در جهان و با توجه به عصر تكنولوژي، اهميت بيشتري دارد. به عبارتي محيط فيزيكي يك مدرسه بايد بتواند به كمك طراحي معماري خود در خدمت يادگيري و تجربه¬اندوزي دانش¬آموزان براي كسب مهارت و تجربه در مدرسه دربيايد. بررسي¬ها نشان¬دهنده¬ي اين است كه در مدارس نوين، آموزش درجهت آماده¬شدن براي آينده مي¬باشد. اين مدارس، با دادن فرصت به دانش¬آموزان براي كشف چيزهايي كه دوست دارند، آموزش تجربي دانش¬آموزان را براي موفقيت در زندگي آينده، دانشگاه، مشاغل و فراتر از آن آماده مي¬كند. هدف از انجام اين پژوهش شناخت گونه¬هاي مدارس آينده و به دست آوردن شاخص¬هاي طراحي براي معماري مدارس كشور در آينده است تا كيفيت فضاهاي آموزشي مطابق با تغييرات در گذر زمان افزايش يابد و در نهايت دانش¬آموزان را براي زندگي بهتر در آينده تعليم و تربيت نمايد. لذا با توجه به ضرورت آينده¬نگري و اهميت نقش مدارس در آموزش و حركت به سوي آينده بر آن شديم تا در اين پژوهش به مطالعه رابطه¬ي جريان¬هاي مدارس فعلي و آينده و شاخص¬هاي طراحي آن با مطالعات كتابخانه¬اي و تهيه پرسشنامه و بررسي وضعيت آماري مربوط بپردازيم. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان¬دهنده اهميت شاخص¬هاي پايداري، كاربرد فناوري هوشمند، بهره¬گيري از طبيعت و انعطاف¬پذيري در مدارس آينده مي¬باشد. بر مبناي شاخص¬هاي به دست آمده به طراحي مدرسه آينده پرداخته شد. اين مدرسه در منطقه 3 تهران در محدوده ونك طراحي شد و سعي شده در طراحي آن از شاخص¬هاي طراحي مدارس آينده استفاده شود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/07/08
-
عنوان به انگليسي
Designing a 6-grade elementary school for boys in Tehran with the approach of future schools (Flowology of the architecture of future schools)
-
تاريخ بهره برداري
9/18/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
فاطمه شاكري
-
چكيده به لاتين
Achieving national progress requires having a big picture of the future. According to Hazrat Ali (AS): "who welcomes the future is the most visionary." In the meantime, foresight in the topic of education and then the schools and programs that are implemented in them will be of great importance. The current form of schools in the future must create changes in terms of structure and content in order to be able to keep up with the fast-paced changes and transformations of society. Today's school buildings are mostly designed and built as a shelter for teaching textbooks and based on the scientific topics defined in them. For this reason, the built physical environment will not have a significant impact on students' learning. This issue is more important in the design of today's schools due to the changing educational methods in the world and due to the age of technology. In other words, the physical environment of a school should be able to serve students' learning and experience with the help of its architectural design to gain skills and experience in school. Surveys show that in modern schools, education is the preparation for the future. By giving students the opportunity to explore what they love, these schools provide experiential education that prepares students for success in life, college, careers, and beyond. The purpose of this research is to know the types of schools of the future and to obtain design indicators for the architecture of schools in the country in the future, so that the quality of educational spaces can increase according to the changes over time, and finally prepare students for a better life in the future to educate. Therefore, considering the necessity of foresight and the importance of the role of schools in education and moving towards the future, we decided to study the relationship between current and future schools and their design indicators with library studies and Let's prepare a questionnaire and check the related statistical situation. The results of this research show the importance of sustainability indicators, the use of smart technology, the use of nature and flexibility in future schools. . Based on the obtained indicators, the design of the future school was discussed. This school was designed in district 3 of Tehran, in the area of Vanak, and it has been tried to use the design indicators of future schools in its design.
-
كليدواژه هاي فارسي
مدرسه , آينده پژوهي , هوشمندي , پايداري , طبيعت گرايي , انعطاف پذيري
-
كليدواژه هاي لاتين
school , future study , Intelligence , sustainability , naturalism , flexibility
-
Author
Fateme Shakeri
-
SuperVisor
Dr. Samane Taghdir
-
لينک به اين مدرک :