-
شماره ركورد
28757
-
پديد آورنده
محمد امين محمديان سمناني
-
عنوان
اندازه گيري جابه جايي عرشه پل به وسيله پهپاد
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي راه آهن - خط و سازه ريلي
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/04/31
-
استاد راهنما
دكتر شروان عطايي - دكتر مرتضي ملاجعفري
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
استفاده از پهپاد باعث بهبود دسترسي و كارايي هزينه، اجتناب از بسته شدن ترافيك و همچنين كاهش خطرات ايمني در طول فرآيند بازرسي از پل مي گردد. براي بازرسي و اندازه گيري غير تماسي پل¬ها نيز از پهپاد استفاده مي شود. در دنيا بر روي اين روش تحقيقاتي صورت گرفته به عنوان نمونه حداكثر تغيير مكان وسط دهانه يك پل معلق در چين به طول 455 متر و بزرگترين دهانه 248 متر با استفاده از پهپاد مويك 2 به ازاي عبور سنگين ترين كاميون 4 سانتي متر اندازه گيري شده است. در اين تحقيق اندازه گيري جابه جايي پل به وسيله پهپاد در آزمايشگاه و به صورت ميداني مورد بررسي قرار گرفته است، براي تامين دقت اندازه گيري نياز است كه پهپاد تا حد امكان به محل اندازه گيري نزديك گردد و دوربين آن قابليت زوم داشته باشد و همچنين براي حذف اثر لرزش پهپاد لازم است كه يك نقطه ثابت در تصاوير موجود باشد. در قسمت آزمايشگاهي حداكثر تغيير شكل يك تير يك سرگيردار با استفاده از پهپاد مويك پرو با دقت يك پيكسل برابر با 2 ميلي متر اندازه گيري گرديد و سپس در قسمت ميداني با همين پهپاد تغيير مكان وسط دهانه پل محب شاهدين سمنان (دو دهانه 35 متري) با دقت يك پيكسل برابر با 9 ميلي متر اندازه گيري شد، همچنين در آزمايش ميداني تغيير مكان وسط دهانه 102 متري پل 27 آزاد راه تهران شمال (به طول 321 متر) با استفاده از پهپاد مويك 3 با دقت 0.15 ميلي متر به ازاي عبور كاميون 28 تني 2.5 ميلي متر اندازه گيري گرديد. اين تحقيق نشان داد كه از پهپاد با قابليت زوم بالا و خلبان حرفه اي و پيش بيني نقطه ثابت در تصوير اندازه گيري، مي توان از اين فناوري استفاده كرد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/07/06
-
عنوان به انگليسي
Bridge deck displacement measurement by UAV
-
تاريخ بهره برداري
7/21/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محمدامين محمديان سمناني
-
چكيده به لاتين
The use of UAV improves access and cost efficiency, avoids traffic closures, and also reduces safety risks during the bridge inspection process. UAV are also used for non-contact inspection and measurement of bridges. In the world, research has been done by this method, as an example, the maximum displacement of the center of the span of a suspension bridge in China with a length of 455 meters and the largest span of 248 meters has been measured 4 cm by the use of Mavic 2 UAV for the passage of the heaviest truck. In this research, the measurement of the displacement of the bridge by a UAV has been investigated in the laboratory and in the field. To ensure the accuracy of the measurement, it is necessary that the UAV be as close as possible to the measurement location and its camera should have the ability to zoom, as well as to eliminate the effect of vibration. The UAV needs a fixed point in its images. In the laboratory part, the maximum deformation of a single beam was measured using a Mavic Pro UAV with an accuracy of one pixel equal to 2 mm, and then in the field part, with the same UAV, the center of the Moheb Shahedin Semnan bridge span (two spans of 35 meters) was accurately measured. One pixel was measured equal to 9 mm.Also, in a field test, the change in the center of the 102-meter span of the 27th bridge of Tehran-North freeway (321 meters long) was measured 2.5 mm by a Mavic 3 UAV with an accuracy of 0.15 mm for each pixcel during the passage of a 28-ton truck. This method for displacement measurements can be used by a UAV if a high zoom camera and fixed point in the measured image are prepared and UAV is controlled by a skilled pilot.
-
كليدواژه هاي فارسي
جابه جايي , پهپاد , پايش پل
-
كليدواژه هاي لاتين
Displacement , UAV , Bridge monitoring
-
Author
mohammad amin mohammadian semnani
-
SuperVisor
dr shervan ataei - dr Morteza Mollajafari
-
لينک به اين مدرک :