-
شماره ركورد
28787
-
پديد آورنده
سيدمحمدرضا موسوي
-
عنوان
تحليل تنش كاسه بوژي و محور قطار در بوژي هاي Y25 و 100-18 در گذر از قوس
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي راهآهن- ماشينهاي ريلي
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1402/6/26
-
استاد راهنما
مجيد شهروي - امين اوحدي اصفهاني
-
دانشكده
مهندسي راهآهن
-
چكيده
بوژيهاي به كار رفته در وسايل نقليه راه آهن از قاب، سيستم تعليق، محور و چرخ تشكيل شدهاند. شكل بوژيها و همچنين شرايط باري كه در طول بهرهبرداري با آنها مواجه هستند، مانند بار استاتيكي و بار ديناميكي، بسيار پيچيده است. بنابراين، آزمايشهاي مختلفي از جمله آزمايشهاي بار استاتيك، آزمايشهاي خستگي، و آزمايشهاي مسير براي طراحي و ارزيابي مقاومت بوژي مورد نياز است. قاب بوژي به عنوان سازه اصلي بارهاي بدنه واگن را تحمل ميكند. اگرچه استانداردها روشهاي ارزيابي قدرت قابهاي بوژي را تجويز ميكنند، اما رويكردهاي دقيق ارزيابي عمر خستگي را تعريف نميكنند. در طول عمر يك قاب بوژي، قاب شرايط بارگذاري متفاوتي را تجربه ميكند كه سختترين آنها بخش عبور قطار از قوس است. تئوريهاي پايداري و عبور از قوس با روشهاي محاسباتي نوين فرمولبندي و سازگار شدهاند، كه اساس عناصر به كار رفته در استانداردهاي موجود در نرمافزارهاي شبيهسازي را تشكيل ميدهند كه به طور منظم براي طراحي وسايل نقليه راهآهن و تجزيه و تحليل آنها استفاده ميشوند. فرمولهاي جديد امكان مونتاژ سريعتر سيستمهاي تعليق مختلف و گنجاندن راحت عناصر غيرخطي را در بوژي فراهم ميكند. بارهاي عمودي، طولي، عرضي و پيچشي بر روي قاب بوژي در حال حركت اعمال ميشود. تأييد ايمني قاب بوژي مستلزم آزمايش مقاومت در شرايط حداكثر بار است. در اين پژوهش سعي شده است ضمن معرفي ساختار بوژي و المانهاي به كار رفته در آن، تشريح كاملي در مورد انواع نيروها و تنشهاي موجود در كاسه بوژي و محور قطار در بوژيهاي Y25 و 100-18 در حين حركت در قوسها ارائه شود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/07/12
-
عنوان به انگليسي
Stress analysis of bogie center bowl and train axle in Y25 and 18-100 bogies passing through the curve
-
تاريخ بهره برداري
9/16/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سيدمحمدرضا موسوي
-
چكيده به لاتين
The bogies used in railway vehicles are composed of frame, suspension system, axle and wheel. The shape of bogies as well as the load conditions they face during operation, such as static load and dynamic load, are very complex. Therefore, various tests including static load tests, fatigue tests, and track tests are required to design and evaluate bogie strength. The bogie frame as the main structure bears the loads of the wagon body. Although the standards prescribe methods for evaluating the strength of bogie frames, they do not define detailed approaches for evaluating fatigue life. During the life of a bogie frame, the frame experiences different loading conditions, the most difficult of which is the part where the train passes through the arch. The theories of stability and arc crossing have been formulated and adapted to modern computational methods, which form the basis of the elements used in the standard simulation software used regularly for the design and analysis of railway vehicles. New formulations allow faster assembly of various suspension systems and easy inclusion of non-linear elements in the bogie. Vertical, longitudinal, transverse and torsional loads are applied to the moving bogie frame. Verifying the safety of the bogie frame requires resistance testing under maximum load conditions. In this research, while introducing the structure of the bogie and the elements used in it, it has been tried to provide a complete description of the types of forces and stresses in the bogie bowl and the train axle in Y25 and 18-100 bogies while moving in curves.
-
كليدواژه هاي فارسي
تحليل تنش , كاسه بوژي , محور , بوژي Y25 , بوژي 100-18 , گذر از قوس
-
كليدواژه هاي لاتين
Stress analysis , center bowl , Axis , Y25 bogie , 18-100 bogie , Passing through curve
-
Author
Mohammad Reza Moosavi
-
SuperVisor
Dr. Majid Shahravi
-
لينک به اين مدرک :