-
شماره ركورد
28938
-
پديد آورنده
رضا خاكي
-
عنوان
مقايسه ردپاي كربني از چاه تا چرخ در سه خودروي تجاري منتخب ديزلي وگازسوز و برقي و حساسيت آنها به چرخه رانندگي مبنا در طول عمر خودرو
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي خودرو
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1402/04/31
-
استاد راهنما
دكتر كاكايي و دكتر مشهدي
-
استاد مشاور
دكتر كاكايي
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
بخش حمل ونقل به دليل گستردگي و نياز اقتصاد به حمل ونقل به عنوان بزرگترين مصرف كننده انرژي در جهان به شمار مي آيد. ارتباط مستقيم مصرف سوخت با آلايندگي در خودروهايي كه از سوختهاي فسيلي استفاده ميكنند موجب افزايش توجه به اين بخش خاص از حمل و نقل شده است. مطالعات نشان از اختلاف هاي قابل توجه بين آلايندگي خودروهاي تجاري در شرايط واقعي رانندگي با ميزان محاسبه شده داشتند و از همين رو تمايل به توسعه چرخه هاي رانندگي از يك سو و تمايل به استفاده از خودرهاي با سوخت جايگزين به ويژه خودروهاي برقي و گازسوز بيشتر شده است. با پيشرفت تكنولوژي و كاهش هزينه باتري ها، وسايل نقليه برقي با باتري پلاگين و همچنين وسايل نقليه گازسوز به طور فزاينده اي گزينه هاي جذابي براي بهبود بهره وري انرژي و كاهش انتشار هواي آلوده هستند. در اين پژوهش، مصرف سوخت براي سه نوع كامينون ديزلي برقي و گازسوز در چرخه رانندگي مبنا، با استفاده از نرمافزار شبيهسازي ارزيابي شد. نتايج نشان ميدهد كه در بخش چاه تا باك خودرو ردپاي كربن در فرايند توليد الكتريسيته به شدت افزايش معناداري نسبت به پروسه توليد سوخت گاز طبيعي و گازوييل مي باشد ولي در ادامه در بخش باك تا چرخ خودرو و در طول عمر خودرو كاميون هاي برقي و گازسوز به طور قابلتوجهي پايداري زيستمحيطي را با كاهش عميق گازهاي گلخانه اي، اكسيدهاي نيتروژن، تركيبات آلي فرار و انتشار مونوكسيد كربن در مقايسه با همتايان ديزلي معمولي بهبود ميبخشد. انتظار ميرود افزايش سهم فناوريهاي تجديدپذير و گاز طبيعي در توليد برق ملي و منطقهاي آينده باعث كاهش ذرات انتشار اكسيد گوگرد براي بهبود بيشتر عملكرد زيست محيطي شود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/07/25
-
عنوان به انگليسي
Comparison of carbon footprint from well to wheel in three selected diesel, gas and electric commercial vehicles and their sensitivity to the driving cycle based on the lifetime of the vehicle
-
تاريخ بهره برداري
7/21/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
رضا خاكي
-
چكيده به لاتين
The transportation sector is considered as the largest energy consumer in the world due to the expansion and the need of the economy for transportation. The direct relationship between fuel consumption and emissions in cars that use fossil fuels has increased attention to this particular part of transportation. Studies have shown significant differences between the emissions of commercial vehicles in real driving conditions and the calculated amount, and therefore the tendency to develop driving cycles on the one hand and the tendency to use alternative fuel vehicles, especially electric and gas-powered vehicles, have increased. Is. As technology advances and the cost of batteries decreases, plug-in battery electric vehicles as well as gas-powered vehicles are increasingly attractive options for improving energy efficiency and reducing air pollution emissions. In this research, the fuel consumption for three types of gas-powered and electric diesel trucks in the basic driving cycle was evaluated using simulation software. The results show that in the part of the well to the tank of the car, the carbon footprint in the electricity production process is highly significant compared to the production process of natural gas and diesel fuel, but then in the part of the tank to the wheel of the car and throughout the life of the car, electric and gas trucks Significantly improves environmental sustainability with profound reductions in greenhouse gases, nitrogen oxides, volatile organic compounds and carbon monoxide emissions compared to conventional diesel counterparts. It is expected that increasing the share of renewable technologies and natural gas in future national and regional electricity production will reduce sulfur oxide emission particles to further improve environmental performance.
-
كليدواژه هاي فارسي
رد پاي كربن، مصرف سوخت، شبيه سازي سينماتيكي، افزار نرم Suite-G
-
كليدواژه هاي لاتين
Carbon footprint, transportation, fuel consumption, kinematic simulation, Suite-G software
-
Author
reza khaki
-
SuperVisor
dr.kakaee
-
لينک به اين مدرک :