-
شماره ركورد
30117
-
پديد آورنده
سيدباقر نوربخش
-
عنوان
كاهش سطح مقطع راداري اجسام پيچيده با استفاده از مواد جاذب راداري
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
برق - مخابرات ميدان
-
سال تحصيل
1394
-
تاريخ دفاع
1401/8/30
-
استاد راهنما
دكتر علي عبدالعالي
-
دانشكده
برق
-
چكيده
در اين پژوهش روش هاي كاهش سطح مقطع راداري اجسام پيچيده مورد بررسي قرار گرفته و تكنيك هاي مورد مطالعه به صورت عملي پياده سازي شده و فناوري آنها اثبات گرديد. براي مطالعه مورد نظر يك هواپيما به عنوان شكل محوري انتخاب گرديده و نقاط بحراني آن از طريق تحليل نقاط بحراني استخراج گرديد. سپس به منظور بهبود خواص جاذب هاي الكترومغناطيسي از لحاظ پهناي باند فركانسي و پايداري زاويه اي به طراحي تيغه هاي ضد انعكاسي پرداخته شد كه به صورت چند بانده و با پايداري زاويه اي بسيار بالا قابليت عملكرد دارند. اين نتايج با مراجع مشابه مقايسه گرديده و نشان داده شد كه استفاده از مواد ناهمسانگرد مي تواند به طور چشمگيري به بهبود مشخصات جاذب راداري بينجامد. سپس با توجه به نتايج بدست آمده در ميان اجزاي بحراني استخراج شده به صورت خاص به كاهش RCS لبه بال هواپيما و آنتن رادار پرداخته شد. در اين پژوهش سطح مقطع راداري لبه بال تا 18dB كاهش داده شد. همچنين RCS يك آنتن اسلات به اندازه 19dB كاهش داده شد و اين در حالي است كه گين اين آنتن در بدترين شرايط از 25dB به 22dB كاهش يافت. نتايج نشان مي دهد كه با تركيب تمام روش هاي استفاده شده RCS هواپيما را مي توان تا 10dB كاهش داد. همچنين در اين مطالعه روش هايي براي طراحي مواد جاذب راداري با پهناي باند زياد و پايداري زاويه اي توسعه داده شده است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/09/04
-
عنوان به انگليسي
Radar cross section reduction of complex objects by radar absorbing materials
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سيدباقر نوربخش
-
چكيده به لاتين
In this research, the methods of reducing the radar cross section of complex objects were investigated and the studied techniques were practically implemented and their technology was proven. For the study, an aircraft was selected as the typical shape and its Hot Spot were extracted through Hot Spot analysis. Then the Hot Spot areas RCS were reduced in separate studies using radar absorbers and other developed techniques. The results show that by combining all the methods used RCS aircraft can be reduced to minimum 10dB. Also in this study, methods for designing radar absorbers with high bandwidth and angular stability have been developed.
-
كليدواژه هاي فارسي
سطح مقطع راداري , كاهش سطح مقطع راداري , رادارگريزي , مواد جاذب راداري
-
كليدواژه هاي لاتين
Radar Cross Section , Radar Cross Section Reduction , Radar Absorbing Material
-
Author
Bagher Noorbakhsh
-
SuperVisor
Ali Abdolali
-
لينک به اين مدرک :