-
شماره ركورد
30160
-
پديد آورنده
آرزو خوش نما
-
عنوان
تاثير نوآوري ادراك شده بر قصد خريد آنلاين مواد غذايي ارگانيك
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت تكنولوژي گرايش سياست هاي تحقيق و توسعه
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1402/09/04
-
استاد راهنما
دكتر ياسر سبحاني فرد
-
استاد مشاور
دكتر مريم اخوان خرازيان
-
دانشكده
مديريت، اقتصاد و مهندسي پيشرفت
-
چكيده
چكيده
هدف از اين پژوهش مطالعه و بررسي اين است كه نوآوري ادراك شده بر قصد خريد مواد غذايي ارگانيك در فضاي شبكه هاي اجتماعي و به صورت آنلاين از ديد مصرف كنندگان چه تاثيري مي¬گذارد. فلذا، تعداد 317 عدد پرسشنامه بين افرادي كه به صورت بالقوه و بالفعل مواد غذايي ارگانيك را به صورت آنلاين خريداري كرده بودند، توزيع گرديد و پس از جمع آوري اطلاعات و تست كفايت نمونه و انجام روايي و پايايي پرسشنامه، از تحليل عاملي اكتشافي به منظور دسته بندي عوامل استفاده شد. چهار عامل به دست آمده شامل دو عامل بازاريابي، محصول، مربوط به متغير نوآوري ادراك شده در مواد غذايي ارگانيك و دو عامل خدمات و فناوري مربوط به متغير نوآوري ادراك شده از فروشگاه¬هاي مجازي مواد غذايي ارگانيك بودند. سپس تاثير اين چهار عامل بر قصد خريد آنلاين به وسيله مدلسازي معادلات ساختاري به دست آمد. نتايج حاكي از آن است كه در مدل به دست آمده محصول و فناوري تاثير مثبت و معناداري بر قصد خريد داشتند، در صورتي كه خدمات و بازاريابي تاثير مثبت و معناداري بر قصد خريد نشان ندادند. با توجه به نتايج به دست آمده مي¬توان از آن در شركت¬هاي توليد كننده محصولات ارگانيك و همچنين سازمان¬هاي مربوطه به اين امر همچون سازمان جهاد كشاورزي و معاونت غذا و دارو و اداره استاندارد مواد غذايي و فروشگاه¬هاي آنلاين فعال در مواد غذايي ارگانيك به منظور ارتقا فروش و گسترش اين محصولات در سبد غذايي مردم جامعه و ارتقا سطح كيفي سلامت جامعه استفاده كرد. در اين پژوهش براي اولين بار تاثير نوآوري از ديد مصرف كنندگان در تمايل و قصد خريد آنها به صورت آنلاين از فروشگاه¬هاي مجازي مواد غذايي ارگانيك بررسي شده است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/09/13
-
عنوان به انگليسي
The impact of perceived innovation on the intention to buy organic food online
-
تاريخ بهره برداري
11/24/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
ارزو خوش نما
-
چكيده به لاتين
Abstract:
The purpose of this research is to study and investigate what effect the perceived innovation has on the intention to buy organic food in the space of social networks and online from the point of view of consumers. Therefore, a total of 317 questionnaires were distributed among the people who had potentially and actually bought organic food online, and after collecting the information and testing the adequacy of the sample and performing the validity and reliability of the questionnaire, exploratory factor analysis was used in order to Classification of factors was used. The four factors obtained included two factors of marketing, product, related to the variable of perceived innovation in organic food and two factors of service and technology related to the variable of perceived innovation of organic food virtual stores.
Then the effect of these four factors on online shopping intention was obtained by structural equation modeling. The results indicate that in the obtained model, product and technology had a positive and significant effect on purchase intention, while services and marketing did not show a positive and significant effect on purchase intention. According to the obtained results, it can be used in the companies that produce organic products as well as related organizations such as the Agricultural Jihad Organization and the Deputy Food and Drug Administration and the Food Standards Department and online stores active in Organic food was used in order to promote the sale and expansion of these products in the food basket of the community and to improve the quality level of the community's health. In this research, for the first time, the impact of innovation from the point of view of consumers on their willingness and intention to buy online from virtual organic food stores has been investigated.
perceived innovation, online shopping, organic food.
-
كليدواژه هاي فارسي
نوآوري ادراك شده , خريد آنلاين , مواد غذايي ارگانيك
-
كليدواژه هاي لاتين
Perceived innovation , Online shopping , Organic food
-
Author
Arezou khoshnama
-
SuperVisor
Dr. Yaser Sbhanifard
-
لينک به اين مدرک :