-
شماره ركورد
30204
-
پديد آورنده
محمد كريمي
-
عنوان
ارزيابي مقاومت دربرابر تركخوردگي مخلوطآسفالتي داغ حاوي درصد بالاي تراشهآسفالت اصلاح شده با الياف فايبرگلاس تحت بارگذاري مود شكست برشي(modeII)و مود شكست خارج از صفحه(modeIII)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران- راه و ترابري
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/7/8
-
استاد راهنما
حسن زياري
-
استاد مشاور
محمدرضا محمدعليها
-
دانشكده
مهندسي عمران
-
چكيده
به دنبال افزايش چشمگير قيمت قير در كشور ايران و همچنين كمبود قابل توجه بودجه مالي در تامين هزينه احداث، تعمير و نگه داري روسازي راهها، لزوم كاهش هزينههاي روسازي راهها بيش از پيش اهميت پيدا كرده است. يكي از راههاي موثردركاهش هزينه روسازيهاي آسفالتي استفاده مخلوط آسفالتي با درصد بالاي تراشه آسفالت ميباشد، استفاده از تراشه آسفالت به دليل تاثير مناسب بر عملكرد مخلوطهاي آسفالتي درحال گسترش است، اگرچه مخلوط آسفالتي مشكل خستگي و ترك خوردگي دارد و بررسي روشهاي جلوگيري از تركخوردگي انجام شده و همچنان در حال گشترش است، يكي از روش هاي افزايش مقاومت آسفالت در برابر ترك خوردگي استفاده از افزودني الياف ميباشد. طبق پژوهش هاي انجام شده الياف فايبرگلاس تاثير بسيارمناسبي بر عملكرد مخلوط آسفالتي داشته است. استفاده از اصول مكانيك شكست به منظور تحليل ترك خوردگي مخلوط آسفالتي بازيافتي بيشتر در مود كششي انجام شده است، همچنين طبق پژوهش انجام شده الياف فايبرگلاس مود كششي شكست مخلوط آسفالتي با درصد بالاي تراشه آسفالت را نيز بهبود داده است. اين درحالي است كه مخلوط هاي آسفالتي بازيافتي در طول عمر بهره برداري خود در حالت هاي بارگذاري مختلفي از جمله مودكششي، مود برشي درون صفحه و مود برشي خارج از صفحه قرار ميگيرند و پژوهشهاي انجام شده نيز گواه اين موضوع ميباشد كه مود كششي تنها مود شكست نميباشد و ساير مودهاي شكست نيز اتفاق ميافتند و نياز به بررسي دارد، لذا ارزيابي مقاومت مخلوط آسفالتي حاوي درصدهاي مختلف تراشه آسفالت(0% ،25%، 50%، 75% و 100%) اصلاح شده با درصدهاي مختلف الياف فايبرگلاس (%0.06، %0.12و %0.18) در مود برشي درون صفحه(modeII) و مود برشي خارج از صفحه (modeIII) در سه دماي (15-، 0، 15+ درجه سانتي گراد) در اين پژوهش بررسي شده است. بر اساس نتايج بدست آمده از اين پژوهش الياف فايبرگلاس مقاومت در برابر ترك خوردگي مخلوط آسفالتي بازيافتي را در مود شكست برشي درون صفحه و مود برشي خارج صفحه را به ترتيب حدود 8 الي 12 و 10 الي 15 درصد بهبود داده است، درحالي كه براساس پژوهش انجام شده مقاومت در برابر ترك خوردگي در مود كششي را حدود 60 الي 80 درصد بهبود داده است، لذا تاثير الياف فايبرگلاس در بهبود مقاومت در برابر ترك خوردگي مخلوط آسفالتي بازيافتي در مود هاي برشي درون و خارج از صفحه در مقايسه با بهبود آن در مود كششي قابل توجه نبوده است و افت مقاومت در برابر ترك خوردگي در مود شكست برشي درون و خارج از صفحه مخلوط آسفالتي حاوي درصد بالاي تراشه آسفالت را با الياف نميتوان جبران كرد. با توجه به عملكرد مناسب الياف در كشش و همچنين عملكرد ضعيفتر الياف در برش ميتوان نتيجه بدست آمده را توجيه كرد، و به محققين پيشنهاد نموده كه براي بهبود مقاومت در برابر تركخوردگي در مود برشي درون و خارج از صفحه از روشهاي ديگر استفاده نمايند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/09/20
-
عنوان به انگليسي
evaluation of cracking resistance of hot asphalt mixture containing a high percentage of rap modified with fiberglass fibers under shear failure mode (modeII) and out-of-plane shear failure mode (modeIII)
-
تاريخ بهره برداري
9/29/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محمد كريمي
-
چكيده به لاتين
Following the significant increase in the price of asphalt binder in Iran, as well as the financial cost to cover the cost of construction, maintenance and repair of road pavements, the cost of road pavements has been reduced more than before. One of the ways to prepare the cost of asphalt pavements is by using reclaim asphalt pavement. The use of reclaim asphalt pavement is being developed due to its favorable effect on the performance of asphalt mixtures. However increasing the rap content have negetive effect on some asphalt characterisics such as cracking resistance. One of the ways to increase asphalt resistance against cracking is to use fiber additives. According to the researches, fiberglass fibers have had a very good effect on the performance of the asphalt mixture. The principles of fracture mechanics have been used to analyze the cracking of recycled asphalt mixture mostly in tensile mode, also according to the research done, fiberglass fibers have improved tensile mode fracture of asphalt mixture with a high percentage of reclaim asphalt pavement. This is while the recycled asphalt mixtures are placed in different loading modes during their service life, such as tensile mode, in-plane shear mode and out-of-plane shear mode, and the conducted research also proves that the tensile mode is the only mode It is not a failure and other failure modes also occur and need to be investigated. Therefore, evaluating the strength of asphalt mixture containing different percentages of asphalt chips (0%, 25%, %75% and 100%) modified with different percentages of fiberglass fibers (0.06%, 0.12% and 0.18%) in in-plane shear mode. modeII) and out-of-plane shear mode (modeIII) at three temperatures (-15, 0, +15°C) have been investigated in this research. Based on the results obtained from this research, fiberglass fibers have improved the cracking resistance of recycled asphalt mixture in in-plane shear failure mode and out-of-plane shear failure mode by about 8 to 12 and 10 to 15 percent, respectively. While according to the conducted research, it has improved the resistance against cracking in the tensile mode by about 60-80%, so the effect of fiberglass fibers in improving the resistance against cracking of the recycled asphalt mixture in the in-plane and out-of-plane shear modes compared to Its improvement in the tensile mode has not been significant, and the loss of cracking resistance in the shear failure mode inside and outside the asphalt mixture plate containing a high percentage of rap cannot be compensated with fibers. Considering the proper performance of fibers in tension and also the weaker performance of fibers in shear, the obtained result can be justified, and it is suggested to the researchers to use other methods to improve the resistance against cracking in shear mode inside and outside the plane
-
كليدواژه هاي فارسي
تراشه آسفالت , الياف فايبرگلاس , انرژي شكست , مود شكست برشي خارج از صفحه , مود برشي شكست
-
كليدواژه هاي لاتين
reclaimed asphalt pavement , Fiberglass , fracture energy , Fiberglass,fracture energy, fracture mechanic , fracture mechanic
-
Author
Mohammad karimi
-
SuperVisor
Dr. Ziyari
-
لينک به اين مدرک :