-
شماره ركورد
30447
-
پديد آورنده
همايون موذن زاده كلور
-
عنوان
شناسايي و اولويت بندي عوامل شكست بازار نوآوري در صنعت بانكداري ايران
-
مقطع تحصيلي
ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت تكنولوژي - گرايش سياست هاي تحقيق و توسعه
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1402/08/27
-
استاد راهنما
دكتر ميرسامان پيشوايي
-
استاد مشاور
دكتر جواد مشايخ
-
دانشكده
مديريت، اقتصاد و مهندسي پيشرفت
-
چكيده
تغييرات و دگرگونيها در عصر حاضر اجتناب ناپذيرند. نقش نوآوري در اين دگرگونيها بسيار پررنگ بوده و در همه حوزهها اثر ميگذارد. بخش بانكداري نيز از اين امر مستثني نيست. اما صنعت بانكداري ايران هنوز به مدلهاي سنتي درآمدزايي وفادار است. با توجه به اين مفروضات در اين تحقيق به مطالعه عوامل شكست بازار نوآوري در صنعت بانكداري پرداخته شده است. تا كنون در داخل كشور مطالعه منسجمي براي بررسي عوامل شكست بازار نوآوري در صنعت بانكداري ايران انجام نشده بود و پيش تر از اين صرفا شكست بازار در حوزههاي ديگر مورد مطالعه قرار گرفته بودند. اين تحقيق يك مطالعه آميخته بوده كه با انجام هشت مصاحبه با خبرگان صنعت بانكداري ايران انجام شد. مصاحبه ها با روش تحليل مضمون تجزيه و تحليل شدند، اعتبار كدگذاريها و شبكه مضامين با ايجاد گروه كانوني و نظرخواهي از مصاحبه شوندگان تاييد شد. عوامل استخراج شده با روش تحليل سلسله مراتبي اولويت بندي شدند، براي اين امر پرسشنامه مقايسات زوجي بر مبناي عوامل استخراج شده طراحي شد و بر اساس نتايج اولويت بنديشده، از نظر خبرگان شش عامل شناسايي شد كه به ترتيب عبارتند از: 1- توجه نداشتن به آيندهنگري در قبال صنعت، محيط و مشتريان ، 2- فقدان اطلاعات و يكپارچگي ، 3- رويكردهاي غلط در قبال محيط ، 4- ضف در برنامه ريزي ، 5- ضعف در بهره وري منابع انساني و 6-. انحصار. در نهايت نيز دستاوردها و پيشنهادات سياستي ارائه شدند. راهكارهاي ارائه شده در اين تحقيق به سه دسته تقسيم ميشوند كه شامل: توسعه زيرسختها، بازنگري در مناسبات و رويهها و توجه به متغيرهاي فرهنگي و عامل رفتاري هستند. پرداختن به اين موضوع از اين جهت حائز اهميت است كه توسعه فناوريهاي نوين و اشاعهي نوآوري در بخش بانكداري در آيندهاي نه چندان دور، اين صنعت را دچار دگرگوني خواهد كرد و ما نيازمند اين هستيم تا براي اين تغييرات و دگرگونيها آماده باشيم.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/11/18
-
عنوان به انگليسي
Identifying and prioritizing factors of innovation market failure in Iran’s banking industry
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
همايون موذن زاده كلور
-
چكيده به لاتين
Changes and transformations are inevitable in this era. The role of innovation in these transformations is very prominent and affects all fields. The banking sector is no exception to this. But Iran's banking industry is still loyal to the traditional revenue generation models. According to these assumptions, in this research, the factors of innovation market failure in the banking industry have been studied. So far, no coherent study has been conducted inside the country to investigate the factors of innovation market failure in Iran's banking industry, and before this, only market failure in other fields was studied. This research is a mixed study that was conducted by conducting eight interviews with experts in Iran's banking industry. The interviews were analyzed by thematic analysis method, the validity of the codings and the network of themes was confirmed by creating a focus group and asking for opinions from the interviewees. The extracted factors were prioritized using the hierarchical analysis method, for this purpose a pairwise comparison questionnaire was designed based on the extracted factors and based on the prioritized results, six factors were identified according to the experts Which are, respectively: 1. Not paying attention to the future for the industry, environment and customers, 2. Lack of information and integrity, 3. Wrong approaches to the environment, 4. Inadequacy in planning, 5. Weakness in the productivity of human resources and 6. Monopoly. Finally, achievements and policy proposals were presented. The solutions presented in this research are divided into three categories, which include: developing sub-hardships, reviewing relationships and procedures, and paying attention to cultural variables and behavioral factors. Addressing this issue is important because the development of new technologies and the spread of innovation in the banking sector will transform this industry in the near future, and we need to be ready for these changes and transformations.
-
كليدواژه هاي فارسي
بانكداري , شكست بازار , نوآوري , فين تك , روش آميخته
-
كليدواژه هاي لاتين
Banking , Market failure , Innovation , Fintech , Mixed method
-
Author
Homayoun Moazzenzade Kolour
-
SuperVisor
Dr. Mir Saman Pishvaee
-
لينک به اين مدرک :