-
شماره ركورد
30489
-
پديد آورنده
حسين عبدالخالقي
-
عنوان
طراحي مدرسه با رويكرد تدوين الگوي كالبدي معماري مدرسه براي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي معماري
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/11/10
-
استاد راهنما
استاد راهنماي اول دكتر مهدي حمزه نژاد. استاد راهنماي دوم دكتر محسن فيضي
-
دانشكده
دانشكده معماري و شهرسازي
-
چكيده
اكثر كشورها از جمله ايران، سند تحول آموزشي دارند كه مهارت¬هاي جديد زندگي را ترويج و امكاناتي را به جامعۀ عرضه مي¬كند. تغيير در اهداف مدرسه و ارزش¬هاي آموزشي، نيازمند تغيير در محيط¬ آموزشي است كه در ايران، تغييري در محيط¬ها ايجاد نشد. اين پژوهش در پي رسيدن به اقتضائات فضايي در قالب الگوي كالبدي و سازماندهي است تا روشن شود محيط¬ آموزشي چطور مي¬تواند به تحقق سند تحول كمك كند. اين الگو از بعد طراحي و تعامل با فضا راهگشاست.
اين پژوهش از نظر هدف كاربردي و به لحاظ روش تحليلي-استدلالي است. جمع¬آوري اطلاعات به صورت كتابخانه¬اي و اسنادي انجام شد. ابتدا الگوهاي محتوايي از اسناد ملي استخراج شد. سپس الگوهاي كالبدي مطرح از پراكاش ناير مبنا قرار گرفت كه با الگوهاي محتوايي اسناد ملي بررسي و نتايج با پرسشنامه نخبگاني مقايسه شد تا انحراف آن اصلاح شود. در نهايت الگوي منتخب، سازگارسازي و الگويي نيز براي تعامل با آن تعيين شد. در تعيين الگوي سازماندهي نيز ابتدا مدارس با مؤلفه¬هاي سند تحول هم از بعد محوريت يادگيري و هم از بعد خدمات تقويت كنندۀ اكوسيستم اجتماعي گونه¬بندي شدند. سپس از طريق آن دسته از الگوهاي هندسي گروتر كه در سازماندهي مدارس پرتكرارتر بودند، الگوي سازماندهي سازگار با هر گونه از مدارس بر اساس مؤلفه¬هاي تشكيل دهندۀ آن تعيين شد در سازگارسنجي الگوهاي گروتر با مؤلفه¬هاي سند تحول و افزايش دقت در تحليل برخي از مؤلفه¬هاي آموزشي از پرسشنامه نخبگاني استفاده شد. در نهايت الگوي كالبدي بدون ديوار به عنوان منطبق ترين الگو انتخاب و با ديوارهاي متحرك سازگارسازي نهايي شد. براي الگوي سازماندهي مدارس به 6 دستۀ مدارس اجتماعي، فرهنگي، اقتصاد-فناوري-كارآفريني، علمي¬پژوهشي، پارك¬محور(بازي محور) و ورزش-سلامت محور گونه¬بندي شدند. براي سازماندهي گونۀ اجتماعي الگوي هندسي نيمه¬متمركز تا نيمه پراكنده و براي ساير گونه¬ها، الگوي نيمه¬متمركز تا پراكنده و بي¬قاعده تشخيص داده شد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/11/30
-
عنوان به انگليسي
Designing School with an approach to compile physical pattern of schools' architecture for fundamental evolution document of education system
-
تاريخ بهره برداري
1/29/2025 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
حسين عبدالخالقي
-
چكيده به لاتين
Most countries, including Iran, have an fundamental transformation document that promotes new life skills and provides facilities and services to society. changes in the goals of the school and educational values requires changes in the educational environment, which in Iran, there was no change in the environment. This research seeks to reach the spatial requirements in the form of a physical Pattern and spatal organization in order to clarify how the educational environment can help to realize the document of transformation. This pattern opens the way in terms of design and interaction with the space. this research is practical in terms of purpose and analytical-argumentative in terms of method. The research method is based on archival research and documents.
First, content patterns were extracted from national documents. Then the physical patterns proposed by Prakash Nair were used as a basis, which were compared with the content patterns of the national documents and the results were compared with the elite questionnaire in order to correct its deviation. Finally, the selected pattern, adaptation and a pattern to interact with it were also determined .In determining the spatial pattern, schools were first classified with the components of the document of fundamental evolution, both from the perspective of the focus of learning and from the perspective of services that strengthen the social ecosystem. Then, through those types of Grutter,'s geometrical patterns which were more frequent in the organization of schools, the organization pattern compatible with each type of school was determined based on its constituent components, in measuring the compatibility of Grutter's patterns with the components the document of fundamental evolution and increasing accuracy in the analysis of some Educational components from elite questionnaire were used. Finally, the physical pattern without walls was selected as the most suitable model and it was finalized with movable walls. For the model of school organization, they were classified into 6 categories: social, cultural, economic-technological-entrepreneurial, scientific-research, park-oriented (play-oriented) and sports-health-oriented schools. For the spatial organization of the social species, a semi-concentrated to semi-dispersed geometric pattern and for other types, a semi-concentrated to scattered and free geometry pattern was recognized.
-
كليدواژه هاي فارسي
محيط نوآور، مدارس آينده، انعطاف پذيري، سازماندهي، گونه بندي
-
كليدواژه هاي لاتين
Innovative environment, future schools, flexibility, organization, classification
-
Author
hosein abdolkhaleghi
-
SuperVisor
mahdi hamzenejad, mohsen faizi
-
لينک به اين مدرک :