-
شماره ركورد
30639
-
پديد آورنده
اميرحسين كريمي
-
عنوان
طرح توسعه مدرسه مدرس (مجموعه 50 كلاسه ) با رويكرد بدنمند و چند حسي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
معماري- مهندسي معماري - معماري آموزشي و فرهنگي
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1402/12/12
-
استاد راهنما
دكتر مهدي حمزه نژاد - دكتر مهدي خاك زند
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
امروزه با پيشرفت تكنولوژي ، هوش مصنوعي و فراگير شدن امر واقعيت مجازي نقش تجربه زيسته انسان در زندگي به سوي كم رنگ شدن مي رود ،انسان معاصر با سرعت زيادي ازدنياي قابل لمس تجربه زندگي ،تن و ادراك چند حسي پديده ها فاصله مي گيرد و به سمت نوآوري هاي مصنوعي و صرفا بصر محور مي رود . مثل تمام ديگر پديده ها معماري هم از تاثيرات رشد بي وقفه اين مساله در امان نمانده، در اين بين اما معماري هنريست كه با تجربه زيسته و بخصوص بدنمند واحساسات و ادراك سروكار دارد وشايد بتوان گفت معماري در بين همه هنر ها بيشترين تاثير و درگيري با تجربه زيسته بشر را دارد .در اين ميان نسل جوان و كودكان بيشترين درگيري و تاثير پذيري را از فناوريهاي جديد دارند ويكي از موضوعاتي كه مي تواند تجربه حسي و ادراكي بدنمند را در آنها تقويت كند مدرسه هست. مدرسه جاييست كه كودكان ونوجوانان بيشترين وقت خود را بعد از خانه مي گذرانند .مدرسه بايد بتواند دانش آموزان را به سوي تجربه زيسته و ادراك همه جانبه زندگي واقعي سوق دهد و اين مستلزم اين است كه مدارس بصورت بدنمند و چند حسي طراحي شوند تا بتوانند در تجربه در آيند.
هدف اين پژوهش بررسي كيفي مدارس از لحاظ اصول بدنمندي و كيفيت ادراكي است. ابتدا به بررسي و مطالعه ارا و انديشه هاي تاثيرگذار در زمينه فلسفه ادراك و معماري پرداخته شده و سپس با بررسي نمونه هاي موردي و تكنيك يادداشت برداري حسي به بررسي و ثبت غناي حسي هر يك از فضاهاي مرتبط با دانش آموزان پرداخته مي شود و نحوه ادراك مدرسه ها و فضاها را از ديد پديدارشناسانه بررسي ميكند .بررسي ها نشان داد كه در اكثر مدارس حس بينايي حس غالب است و به حس هاي ديگر توجه زيادي نشده است. در مورد توجه به ادراك بدنمند و چندحسي ضعف هاي زيادي بويژه در بخش هاي داخلي وجود دارد ، همينطور در قسمتهاي خارجي نيز مدارسي كه از لحاظ طبيعي و فضاي سبز غني تر هستند داراي محرك ها و كيفيت هاي حسي بيشتري هستند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/12/18
-
عنوان به انگليسي
Modares school development plan (set of 50 classes) with a bodily and multi-sensory approach
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
اميرحسين كريمي
-
چكيده به لاتين
Today, with the advancement of technology, artificial intelligence and the spread of virtual reality, the role of human experience in life is fading, contemporary man is moving away from the tangible world of life experience, body awareness and multi-sensory perception of phenomena at a great speed. It goes towards artificial and purely vision-oriented innovations. Like all other phenomena, architecture has not been spared from the effects of the continuous growth of this issue, in the meantime, architecture is an art that deals with lived experience, especially with the body, feelings and perception, and perhaps it can be said that architecture is the most influenced and involved with lived experience among all arts. The young generation and children are the most involved and influenced by new technologies. School is one of the subjects that can strengthen the sensory and perceptual experience of the body. School is the place where children and teenagers spend most of their time after home. The school should be able to lead students to the lived experience and comprehensive perception of real life, and this requires that schools be designed in a physical and multi-sensory way to be experienced.
The purpose of this research is to evaluate the quality of schools from the perspective of bodily principles and perceptual quality. First, the influential thoughts and ideas in the field of philosophy of perception and architecture are investigated and then, by examining case examples and sensory note-taking techniques, the sensory richness of each of the spaces related to students is investigated and recorded, and the way of perception It examines schools and spaces from a phenomenological point of view. Surveys showed that in most schools, the sense of sight is the dominant sense and other senses are not given much attention. Regarding the consideration of bodily and multisensory perception, there are many weaknesses, especially in the internal parts, as well as in the external parts, schools that are richer in terms of nature and green space have more stimuli and sensory qualities.
-
كليدواژه هاي فارسي
معماري چند حسي , بدنمندي , ادراك , پديدارشناسي , مدرسه , محيط آموزش
-
كليدواژه هاي لاتين
Multi-sensory architecture , bodily , perception , phenomenology , school , education environment
-
Author
amirhossein karimi
-
SuperVisor
dr mahdi hamzenezhad - dr mahdi khakzand
-
لينک به اين مدرک :