-
شماره ركورد
30721
-
پديد آورنده
پريسا حاج هاشم خاني
-
عنوان
طراحي مجموعه چايخوري فردي براي محيط كار با رويكرد طراحي احساسگرا
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي صنعتي
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1402/11/29
-
استاد راهنما
محسن صفار دزفولي
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
انسان سال ها است كه به بالا بردن عملكرد پرداخته است. در اين راستا نقش احساسات، تأثيرات و درك آن، غيرقابل چشم پوشي است. برخلاف نظريه هاي سنتي كه احساسات را در تضاد با منطق مي دانند و احساسات را در جايگاه دوم در نظر مي گيرند، يافته هاي علمي ثابت كرده اند كه سيستم تصميم گيري تركيبي از منطق و احساس مي باشد. ما اكنون شواهدي داريم كه نشان مي دهد اشياء زيبايي شناختي، در واقع بهتر عمل مي كنند اين موضوع براي محصولاتي كه انسان هر روز با آن ها تعامل دارد و نيازهاي فيزيكي خود را با آن ها رفع مي كند، بيشتر كاربرد دارد. دسته اي از اين محصولات، ظروف غذا و نوشيدني هستند كه به غير از عملكرد مناسب، بايد پاسخگويي به نيازهاي احساسي كاربر خود، در زمينه فرهنگ او را انجام شود. به عبارت ديگر، خوردن و نوشيدن، فراتر از رفع نياز فيزيكي انسان است و عمل فرهنگي محسوب مي شود. چاي نوشيدن تبديل به يك عادت روزمره و جزئي از فرهنگ مردم ايران شده است. ولي محصولات موجود، طراحي جامعي دارند و زمينه هاي مختلف استفاده و فرهنگ كشور هاي استفاده كننده در آن ديده نشده است. لذا با توجه به اهميت موضوع به بررسي شاخصه هاي تاثير گذار در طراحي مجموعه چايخوري با رويكرد طراحي احساس گرا پرداخته شد. اين پژوهش به روش توصيفي، مقطعي مي باشد و جمع آوري داده هاي كاربردي مربوط به سطوح فرآيند به روش كتابخانه اي و ديگر داده ها به روش ميداني با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده انجام شده است. در نهايت داده هاي بدست آمده در طراحي محصول اعمال شده و مورد ارزيابي قرار گرفت.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/01/26
-
عنوان به انگليسي
Designing the individual tea set for the work environment with the emotional design approach
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
پريسا حاج هاشم خاني
-
چكيده به لاتين
Humans have been trying to increase performance for years. In this regard, the role of emotions, effects and understanding cannot be ignored. Contrary to traditional theories that consider emotions in conflict with logic and consider emotions in second place, scientific findings have proven that the decision-making system is a combination of logic and emotion. We now have evidence that aesthetic objects actually perform better, and this applies more to products that humans interact with every day and satisfy their physical needs. A group of these products are food and beverage containers, which, apart from proper performance, must meet the emotional needs of the user, in the context of his culture. In other words, eating and drinking goes beyond satisfying human physical needs and is considered a cultural act. Drinking tea has become a daily habit and a part of Iranian people's culture. But the existing products have a comprehensive design and the different fields of use and culture of the user countries have not been seen in it.Therefore, due to the importance of the topic, the effective indicators in the design of teahouses were investigated with an emotion-oriented design approach. This research is descriptive, cross-sectional, and practical data collection related to process levels was done by library method and other data by field method using questionnaire, interview and observation. Finally, the obtained data was applied and evaluated in product design.
-
كليدواژه هاي فارسي
طراحي , ست چايخوري , طراحي احساسگرا
-
كليدواژه هاي لاتين
design , tea set , emotional design
-
Author
parisa haj hashem khani
-
SuperVisor
mohsen saffar dezfooli
-
لينک به اين مدرک :