-
شماره ركورد
30966
-
پديد آورنده
مريم كشاورز شيخلر
-
عنوان
ارزيابي قابليت اطمينان زمان سفر مسافران حمل و نقل ريلي درون شهري با استفاده از داده¬هاي AFC- مطالعه موردي متروي تهران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي ايمني در راه آهن
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1403/2/31
-
استاد راهنما
دكتر رضا محمد حسني
-
استاد مشاور
ندارد
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
امروزه با توجه به افزايش سهم حمل¬ونقل ريلي در جابه¬جايي روزانه افراد، قابليت اطمينان نقش اساسي در انتخاب شيوه¬ي سفر مسافران دارد و به طور مستقيم بر سطح خدمات مسافري تاثيرگذار است و همچنين قابليت اطمينان يك شاخص مهم براي ارزيابي كيفيت خدمات سيستم حمل¬ونقل ريلي است. زمان سفر در تصميم¬گيري مسافران نقش مهمي دارد و مسافران به دنبال سفرهايي هستند كه علاوه بر اينكه زمان سفر كمتري داشته باشد قابليت اطمينان زمان سفر هم بيشينه باشد از اين رو زمان سفر مهمترين محدوديت يك سيستم حمل¬ونقل است و از آنجايي كه سيستم¬هاي حمل¬ونقل در انجام وظايف خود كم¬كاري كردند واقعيت رسيدن به¬موقع اهميت زيادي را در طول زمان بدست آورد. در سيستم¬هاي مترو كه مسافران توجه بيشتري به قابليت اطمينان زمان سفر نسبت به سفرهاي برون شهري دارند، اهميت بيشينه بودن قابليت اطمينان زمان سفر را در سفرهاي درون شهري ريلي نشان مي¬دهد. قابليت اطمينان زمان سفر يك ويژگي مهم براي انتخاب گونه سفر است، به همين دليل قابليت اطمينان زمان سفر يكي از مهمترين شاخص¬هاي ارزيابي كيفيت خدمات سيستم حمل¬ونقل ريلي است. بنابراين، قابليت اطمينان مهمترين شاخص عملكرد يك سيستم وابسته به زمان است و تاثير قابل توجهي به مزاياي اقتصادي آن دارد.
اين مطالعه از سه مرحله تشكيل شده است. در مرحله اول به جمع آوري داده¬هايAFC و تشريح ساختار اوليه داده¬ها و اعمالي كه براي آماده¬سازي داده¬ها صورت گرفته شده¬¬است پرداخته مي¬شود. داده¬هايي كه در اين مطالعه استفاده شده¬است مرتبط با متروي تهران در ارديبهشت ماه سال 1397¬است. در مرحله دوم به محاسبه قابليت اطمينان زمان سفر پرداخته ¬مي¬شود كه شامل دو شاخص زمان حائل و شاخص زمان برنامه¬ريزي است، معيار اصلي در اين مطالعه براي ارزيابي اينكه كدام يك از مسيرها از قابليت اطمينان بالايي برخوردار هستند، شاخص زمان حائل است و علت استفاده از اين شاخص تناوب تكرار اين شاخص در مقالات پيشين است. در مرحله سوم به خوشه¬بندي مسيرها بر اساس روش كا-ميانگين پرداخته¬ مي¬شود و بر اساس معيار سيلاوت تعداد مناسب خوشه¬ها بدست آمده است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/03/19
-
عنوان به انگليسي
evaluating the reliability of travel time of intra-city rail transport passengers using AFC data - a case study of Tehran Metro
-
تاريخ بهره برداري
5/20/2025 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مريم كشاورزشيخلر
-
چكيده به لاتين
Today, due to the increase in the share of rail transport in the daily movement of people, reliability plays an essential role in the choice of the travel method of passengers and directly affects the level of passenger services, and also reliability is an important indicator for evaluating the quality of system services. Rail transport. Travel time plays an important role in the decision-making of travelers, and travelers are looking for trips that, in addition to having less travel time, also have maximum travel time reliability, therefore, travel time is the most important limitation of a transportation system, and since the system The transporters failed to fulfill their duties, the fact of arriving on time gained great importance over time. In metro systems, where passengers pay more attention to the reliability of travel time compared to out-of-town trips, it shows the importance of the maximum reliability of travel time in intra-city rail trips. Travel time reliability is an important feature for choosing the type of travel, for this reason, travel time reliability is one of the most important indicators for evaluating the quality of rail transportation system services. Therefore, reliability is the most important performance indicator of a time-dependent system and has a significant impact on its economic benefits.
This study consists of three stages. In the first stage, the collection of AFC data and the description of the basic structure of the data and the actions taken to prepare the data are discussed. The data used for Tehran subway is in May 2017. In the second step, the reliability of the travel time is calculated, which includes two buffer time index and the planning time index. The main criterion in this study to evaluate which of the routes have high reliability is the time index. is a barrier in the third stage, the routes are clustered based on the K-Means method, and the appropriate number of clusters is obtained based on the silhouette criterion.
-
كليدواژه هاي فارسي
قابليت اطمينان , زمان سفر , مترو , حمل و نقل ريلي , قابليت اطمينان زمان سفر
-
كليدواژه هاي لاتين
Reliability , travel time , rail transportation , metro , travel time reliability
-
Author
maryam keshavarz sheykhlar
-
SuperVisor
dr. reza mohammad hasany
-
لينک به اين مدرک :