-
شماره ركورد
31400
-
پديد آورنده
سينا اخگري
-
عنوان
شناسايي خوردگي در اتصالات هواپيما با استفاده از روش ليزر ترموگرافي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي هوافضا- سازههاي هوايي
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1403/6/26
-
استاد راهنما
ميرسعيد صفي زاده
-
استاد مشاور
/
-
دانشكده
مهندسي مكانيك
-
چكيده
سازه هاي هوايي و هواپيماها از تجهيزات دقيق و حساس در صنعت محسوب مي شوند، همانطور كه مي دانيم اتصالات در بدنه هواپيماها مخصوصا هواپيماهاي فلزي محلي مستعد براي خوردگي هستند.خوردگي در اين اتصالات باعث كاهش ضخامت ورق و منشاء تركها در محل اين اتصالات است لذا بدنه اين سازه ها به خصوص اتصالات آن ها همواره بايد در طول فرايند ساخت و همچنين پس از توليد و در زمان استفاده به طور دقيق مورد بازرسي قرار گيرند هدف اصلي در اين پايان نامه استفاده از روش جديد شناسايي خوردگي در اتصالات هواپيما با استفاده از ليزر ترموگرافي است كه ابتدا حركت ليزر روي يك ورق آلومينيوم و فرايند انتقال حرارت ناشي از آن در نواحي سالم و نواحي عيوب خوردگي توسط نرم افزار اجزا محدود كامسول شبيه سازي عددي شده و نتايج دماي سطحي ورق در لحظات مختلف طي حركت ليزر بدست آورده مي شود، سپس با روش آزمايشگاهي دماي حاصله از حركت ليزر بر روي قطعه آلمينيومي ساخته شده توسط دوربين ترموگرافي اندازه گيري گرديده و نتايج شبيه سازي عددي و آزمايش تجربي با يك ديگر مقايسه مي شوند. نتايج حاصله حاكي از دقت بالا در تكرار پذيري آزمايشات و دقت قريب به 85 درصدي اين روش در تطابق روش آزمايشگاهي و روش عددي براي شناسايي وسعت و عمق عيب و در شناسايي كاملا دقيق آستانه عيوب مي باشد لذا اين روش پيشنهادي مناسب براي شناسايي و تشخيص عيب خوردگي و ضخامت سنجي اتصالات است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/07/22
-
عنوان به انگليسي
Identification of corrosion in aircraft joints using laser thermography method
-
تاريخ بهره برداري
9/16/2025 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سينا اخگري
-
چكيده به لاتين
Aerial structures and airplanes are considered to be precise and sensitive equipment in the industry, as we know that joints in the body of airplanes, especially local metal airplanes, are susceptible to corrosion. The body of these structures, especially their connections, should always be inspected precisely during the construction process, as well as after production and during use. The main goal in this thesis is to use a new method of detecting corrosion in aircraft joints using laser thermography, which first moves the laser on an aluminum sheet and the resulting heat transfer process in healthy areas and areas with corrosion defects by Comsol finite element software. numerically and the results of the surface temperature of the sheet are obtained at different moments during the movement of the laser, then the temperature resulting from the movement of the laser was measured by a laboratory method on an aluminum piece made by a thermography camera, and the results of numerical simulation and experimental testing with a They are compared. The obtained results indicate high accuracy in the repeatability of the tests and the accuracy of almost 85% of this method in matching the laboratory method and the numerical method to identify the extent and depth of the defect and to accurately identify the threshold of defects, so this proposed method is suitable for identifying and diagnosing defects. Corrosion and thickness measurement of joints.
-
كليدواژه هاي فارسي
سياستهاي مالي , سياستهاي پولي , رشد نوآوري , الگوي خود رگرسيون با وقفه توزيعي
-
كليدواژه هاي لاتين
Financial Policies , monetary policies , Growth of innovation , Autoregressive model with distributed lag
-
Author
Sina Akhgari
-
SuperVisor
Dr. Mir Saeed Safizade
-
لينک به اين مدرک :