-
شماره ركورد
31813
-
پديد آورنده
محمد قاسمي اصغري
-
عنوان
رهگيري تفكر بازسازي گرايي اجتماعي در كتب آموزش زبان بزرگسالان منتشر شده در سطح بين المللي و داخلي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
آموزش زبان انگليسي
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1403/07/15
-
استاد راهنما
دكتر محمد اميني فارساني
-
استاد مشاور
دكتر نرگس هوشمند همداني
-
دانشكده
گروه زبان و ادبيات انگليسي
-
چكيده
آموزش صرفاً به منظور انتقال دانش از معلمان و مربيان به يادگيرندگان نيست. از سوي ديگر، به طور بالقوه مي تواند به هدفي بالاتر يعني تغيير جامعه به نسخه بهتر آن از طريق به كارگيري بازسازي گرايي اجتماعي در محتواي برنامه هاي آموزشي خدمت كند. اين پايان نامه بر چگونگي بيان و نمود ديدگاه اصلاح و تغيير جامعه از طريق آموزش از طريق موضوعات مرتبط آموزشي در دو سري كتاب بين المللي آموزش زبان انگليسي و همچنين كتاب هاي درسي يادگيري زبان انگليسي كه به صورت داخلي توسط وزارت آموزش و پرورش در ايران تهيه شده است، متمركز است.
يك الگوي تحليل محتواي كيفي اعمال شد كه با تحليل كيفي توصيفي مطالب محتواي انتخاب شده كه مجموعه كتابهاي درسي «Speakout»، «Top Notch/Summit» و «Prespect/Vision» بودند، براي شناسايي، تعريف، جمعآوري و دستهبندي موضوعات آغاز شد. حوزه هايي كه در گزيده هاي متن نوشتاري ذكر شده اند و به اصول بازسازي گرايي اجتماعي اشاره دارند. سپس اين پژوهش با جدول بندي موضوعات تعريف شده و جمع آوري شده بر اساس ارتباط آنها با رشته هاي فكري بازسازي گرايي اجتماعي و فراواني ظهور آنها دنبال شد.
به طور كلي، 18 كتاب درسي (6 كتاب براي هر سري كتاب درسي) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است و موضوعات مرتبط با بازسازي اجتماعي تحت دو اصل اصلي «ضد سرمايهداري» و «تلقين فكري» طبقهبندي شدند. يافته هاي اين مطالعه نشان داد كه مورد دوم به مراتب سهم بيشتري از نمونه ها (88.28%) را در مقايسه با مورد اول با (11.72%) داراست. از طريق دستهبندي حوزههاي موضوعي، همچنين به اين نتيجه رسيديم كه «تلقين فكري» از گروه وسيعتري از موضوعات متنوع (58) در مقابل «ضد سرمايهداري» با تعداد محدودي موضوعات مرتبط (6) برخوردار است.
علاوه بر اين، اين مطالعه كشف كرد كه مفاهيم قابل توجهي وجود دارد كه به طور بالقوه مي تواند شروع كننده يك اصلاح اجتماعي مثبت باشند كه در محتواي كتاب هاي درسي وجود ندارد و نشان مي دهد كه چنين مفاهيمي مي توانند در انواع متن نوشتاري مختلف بيان شوند.نتايج حاصل از اين كار در درجه اول براي پديد آورندگان كتاب و مواد درسي، سياست گذاران، پژوهشگران، معلمان، فراگيران و در درجه دوم براي دولت ها، فعالان ملي و بين المللي و وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و فرهنگ حائز اهميت است به طوريكه پيامدهاي استفاده از محتواي آموزشي خاص از طريق ارائه برنامه هاي آموزشي كه فراگيران را ملزم به مشاركت فعال در فرآيندهاي تفكرعميق مي كند در چگونگي شكل گيري و اصلاح نگرش و رفتار جامعه ، مشهود است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/10/15
-
عنوان به انگليسي
Tracing Socio-reconstructionism in Globally and Locally Published ELT Textbooks for the Adult Learners
-
تاريخ بهره برداري
1/4/2026 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محمد قاسمي اصغري
-
چكيده به لاتين
Education is not for the mere purpose of knowledge transfer from teachers and instructors to learners. On the other hand, it can potentially serve a higher-brow goal of changing the society to a better version of it through applying socio-reconstructionism in the content of teaching programs. This thesis study focuses on how this view of society reform through education is expressed through related topics in two globally used English language teaching (ELT) coursebook series as well as the English learning textbooks that are developed locally by the ministry of education in Iran. A qualitative content analysis design was applied which commenced with the descriptive qualitative analysis of the selected content materials which were coursebook series of “Speakout”, “Top Notch/Summit” and “Prospect/Vision” to identify, define, collect and categorize the topic areas that are mentioned in the written text excerpts which refer to tenets of socio-reconstructionism. Then the research was followed by tabulation of the defined and collected themes based on their relevance to the target strand of socio-reconstructionism and the frequency at which they appeared. Overall, 18 textbooks have been analyzed (6 for each coursebook series) and the topics referencing socio-reconstructionism were classified under two main tenets of “anticapitalism” and “indoctrination”. The findings of the study revealed that the latter is evident in a far bigger proportion of instances (88.28%) in comparison to the former (11.72%). Through categorizing the topic areas, it was also concluded that “indoctrination” was mentioned through a more enormous group of diverse topics (58) as opposed to “anticapitalism” with a limited number of topics (6) related. In addition, this study discovered that there are considerable concepts that could potentially bring about a positive social reform that are missing in the content of coursebooks and suggests such concepts could be expressed in different written text types of them. The results of this work have certain degrees of stake held primarily by coursebook and materials developers, policymakers, researchers, teachers, learners, and secondarily by governments, national and international activists and ministries of education and culture as the consequences of using specific contents will be evident in how the outlook and behavior of the society is formed and reformed through delivering educational programs which require learners to actively participate in thinking processes.
-
كليدواژه هاي فارسي
بازسازي گرايي اجتماعي , آموزش زبان انگليسي (اي ال تي) , سيستم/سري كتاب هاي متن محور آموزشي
-
كليدواژه هاي لاتين
socio-reconstructionism , ELT , Coursebook/Textbook series/system
-
Author
Mohammad Qasemi Asqari
-
SuperVisor
Mohammad Amini Farsani, Ph.D
-
لينک به اين مدرک :