-
شماره ركورد
31922
-
پديد آورنده
سيف الدوسري
-
عنوان
موفقيت در خواندن و درك متون زبان انگليسي با به كار بردن راهبردهاي خواندن جمعي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
آموزش زبان انگليسي
-
سال تحصيل
1401
-
تاريخ دفاع
1403/10/18
-
استاد راهنما
دكتر شهين واعظي
-
استاد مشاور
دكتر اسماعيل عبدالله زاده
-
دانشكده
گروه زبان هاي خارجه
-
چكيده
اين مطالعه با هدف بررسي اثرات خواندن استراتژيك مشاركتي (CSR) بر پيشرفت درك مطلب در بين زبان آموزان عراقي زبان انگليسي و بررسي نگرش آنها نسبت به اجراي CSR در كلاس هاي خواندن انجام مي شود. به طور خاص، اين تحقيق به دو سوال مي پردازد: 1) آيا خواندن استراتژيك مشاركتي باعث بهبود پيشرفت درك مطلب زبان آموزان عراقي زبان انگليسي در مقايسه با روش هاي سنتي مي شود؟ و 2) نگرش زبان آموزان انگليسي زبان عراقي نسبت به اجراي CSR در كلاس هاي خواندن خود چيست؟ براي پاسخگويي به اين سؤالات، يك نمونه 60 نفري از دانشآموزان انگليسي زبان انگليسي مقطع متوسطه پسر، 16 تا 17 ساله، از بصره، عراق، بهطور تصادفي در يك گروه آزمايش و يك گروه كنترل قرار گرفتند. سطح مهارت شركت كنندگان با استفاده از آزمون قرار دادن آكسفورد (OPT) براي اطمينان از مقايسه بين گروه ها تعيين شد. گروه آزمايش درگير وظايف و فرآيندهايي بر اساس مدل CSR بودند، در حالي كه گروه كنترل از طريق رويكردهاي سنتي درك مطلب توسط معلم آموزش دريافت كردند. پس از درمان، پس آزمون درك مطلب براي هر دو گروه اجرا شد. نتايج نشان داد كه درك مطلب براي شركتكنندگاني كه در فعاليتهاي گروهي مبتني بر CSR شركت ميكردند، بهطور معنيدار و مثبت تأثير داشت. علاوه بر اين، يافتهها نشاندهنده روند مثبتي در نگرش دانشآموزان به استفاده از CSR در كلاسهاي خواندن خود بود، كه نشان ميدهد آنها نسبت به اين استراتژي مشاركتي باز و پذيرا هستند. اين مطالعه از اين ايده حمايت مي كند كه يادگيري مشاركتي محيطي فراگير را تقويت مي كند كه مشاركت فعال در بين دانش آموزان را تشويق مي كند. نتايج به بحث جاري در مورد اثربخشي رويكردهاي مشاركتي در افزايش مهارتهاي خواندن كمك ميكند و پيامدهايي براي يادگيرندگان، معلمان و طراحان برنامه درسي دارد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/11/02
-
عنوان به انگليسي
Reading Comprehension Achievement through Collaborative Strategic Reading Activities
-
تاريخ بهره برداري
1/7/2026 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سيف الدوسري
-
چكيده به لاتين
This study aims to investigate the effects of Collaborative Strategic Reading (CSR) on reading comprehension achievement among Iraqi EFL learners and to explore their attitudes toward the implementation of CSR in reading classes. Specifically, the research addresses two questions: 1) Does collaborative strategic reading improve Iraqi EFL learners' reading comprehension achievement compared to traditional methods? and 2) What are the attitudes of the Iraqi EFL learners toward the implementation of CSR in their reading classes? To address these questions, a sample of 60 male secondary school EFL learners, aged 16-17 years, from Basra, Iraq, was randomly assigned to an experimental group and a control group. The proficiency level of the participants was determined using the Oxford Placement Test (OPT) to ensure comparability between the groups. The experimental group engaged in tasks and processes based on the CSR model, while the control group received instruction through traditional, teacher-led reading comprehension approaches. Following the treatment, a posttest of reading comprehension was administered to both groups. The results revealed that reading comprehension was significantly and positively influenced for participants engaging in CSR-based group activities. Additionally, the findings indicated a positive trend in the students' attitudes toward using CSR in their reading classes, suggesting that they were open and receptive to this collaborative strategy. This study supports the idea that collaborative learning fosters an inclusive environment that encourages active participation among students. The outcomes contribute to the ongoing debate regarding the effectiveness of collaborative approaches in enhancing reading skills and hold implications for learners, teachers, and syllabus designers.
-
كليدواژه هاي فارسي
يادگيري جمعي , خواندن جمعي راهبردي , درك متن
-
كليدواژه هاي لاتين
Collaborative learning , Collaborative strategic reading , Reading comprehension
-
Author
saif aldaoseri
-
SuperVisor
shahin vaezi
-
لينک به اين مدرک :