-
شماره ركورد
33102
-
پديد آورنده
سيد دانيال موسوي
-
عنوان
بهبود سطوح بهره برداري پل هاي با عرشه دال بتني موجود راه آهن به منظور افزايش سرعت سير قطار
-
مقطع تحصيلي
دكتري تخصصي
-
رشته تحصيلي
مهندسي خط و سازه ريلي
-
سال تحصيل
1397
-
تاريخ دفاع
1403/10/23
-
استاد راهنما
سيد جواد ميرمحمد صادقي و جبارعلي ذاكري سردرودي
-
استاد مشاور
ميثم جهانگيري علي كمر
-
دانشكده
مهندسي راه آهن
-
چكيده
در راستاي ارتقاء كيفيت خدمت رساني راه آهن، فراهم نمودن شرايط افزايش سرعت سير قطار به نحوي كه زمان انتقال مسافر و بار به كمترين حد ممكن بر اساس شرايط زيرساخت در كشور برسد، ضروري مي باشد. اين امر با ارتقاء عملكرد بخش هاي مختلف دخيل در اين موضوع، مانند ناوگان، خط و ابنيه مسير (شامل پل هاي راه آهن) مقدور خواهد بود. در اين راستا به بررسي و تحليل پل با عرشه دال بتني به عنوان پرتكرارترين نوع پل در شبكه ريلي در مقابل افزايش سرعت سير قطار، همانطور كه در فصل اول رساله و در بخش اهداف تحقيق اشاره گرديده، چهار طول دهانه براي انجام تحليل ها در نظر گرفته شده است. اين پل ها بر مبناي فرضيات مذكور در فصل اول و نتايج صحت سنجي كه در فصل دوم بدان اشاره گرديده، بصورت المان محدود سه بعدي مدل سازي شده و مورد تحليل و بررسي قرار گرفته است. در راستاي بررسي نحوه ارتقاء سطوح عملكردي پل و قطار عبوري در مقابل افزايش سرعت سير قطار، تغيير شرايط تكيه گاهي پل به عنوان يك راهكار مورد ارزيابي قرار گرفته است. براي اين منظور از بالشتك هاي ارتجاعي (نئوپرن) منطبق با مشخصات فني استفاده گرديده است. يكي ديگر از اهداف اين رساله، بررسي تاثير دو راهكار كاهش سختي اجزاي روسازي بر روي پاسخ هاي عرشه پل در راستاي افزايش سرعت سير قطار بوده است. براي كاهش سختي اجزاي روسازي بالاستي پل، اولين تغيير، كاهش سختي قائم سيستم پابند در روسازي پل، و دومين تغيير استفاده از لايه ارتجاعي خرده لاستيك به عنوان لايه زير بالاست بوده است. نتايج نشان داد كه كاهش سختي تكيه گاهي باعث افزايش شتاب عرشه پل و افزايش راحتي سفر مسافر بوده و بالعكس. همچنين نتايج نشان داد كاهش سختي لايه روسازي با دو راهكار مذكور باعث بهبود عملكرد پل ها و راحتي سفر مسافر شده است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/12/18
-
عنوان به انگليسي
Improving the operational levels of existing railway concrete slab deck bridges in order to increase train speed
-
تاريخ بهره برداري
1/12/2026 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سيددانيال موسوي
-
چكيده به لاتين
In order to improve the quality of railway service, it is necessary to provide conditions for increasing train speeds in a way that the time for passenger and freight transportation is as low as possible based on the infrastructure conditions in the country. This will be possible by improving the performance of various railway structures involved in this issue, such as the railway vehicle, line and track structures (including railway bridges). In this regard, to examine and analyze the bridge with concrete slab deck as the most frequent type of bridge in the rail network against increasing train speeds, as mentioned in the first chapter of the thesis and in the research objectives section, four span lengths have been considered for analysis. Based on the assumptions mentioned in the first chapter and the validation results mentioned in the second chapter, these bridges have been modeled as three-dimensional finite elements and analyzed. In order to examine how to improve the performance levels of the bridge and the passing train against increasing train speeds, changing the bridge bearing conditions has been evaluated as a solution. For this purpose, elastic cushions (neoprene) in accordance with the technical specifications have been used. Another objective of this thesis was to investigate the effect of two solutions for reducing the stiffness of pavement components on the responses of bridge decks in order to increase train speed. To reduce the stiffness of the ballasted bridge pavement components, the first change was to reduce the stiffness of the fastening system in the bridge pavement, and the second change was to use a resilient layer of crumb rubber as the sub-ballast layer. The results showed that reducing the stiffness of the bearing increased the acceleration of the bridge deck and increased passenger travel comfort, and vice versa. The results also showed that reducing the stiffness of the pavement layer with the two aforementioned solutions improved the performance of bridges and passenger travel comfort.
-
كليدواژه هاي فارسي
پل با عرشه دال بتني , افزايش سرعت قطار , سختي قائم خط , لايه ارتجاعي , مدل المان محدود
-
كليدواژه هاي لاتين
Concrete slab deck bridge , Increasing train speed , Track vertical stiffness , Elastic layer , Finite element model
-
Author
Seyed Danial Mousavi
-
SuperVisor
Javad Sadeghi and Jabbar Ali Zakeri
-
لينک به اين مدرک :