-
شماره ركورد
33143
-
پديد آورنده
مليكا ثاقبي قلعه جوقي
-
عنوان
بررسي كيفيت آزمون هاي آماري در پژوهش هاي كمي و تركيبي در آموزش زبان انگليسي ايران (2022-2016)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
آموزش زبان انگليسي
-
سال تحصيل
1401
-
تاريخ دفاع
1403/11/30
-
استاد راهنما
دكتر محمد اميني فارساني
-
استاد مشاور
دكتر شهين واعظي
-
دانشكده
زبان خارجي
-
چكيده
مطالعات نشان ميدهد كه تقريباً تمامي تركيب هاي پژوهش، جنبههاي مختلفي از مسائل مرتبط با تحقيق در حوزه زبانشناسي كاربردي را بررسي كردهاند. با اين حال، ميزان استفاده از تركيب پژوهش در شرايط بومي محدود است. بهويژه، مطالعات تأكيد كردهاند كه پژوهشگران در تضمين دقت روششناختي و تسلط بر اصول آماري، بهويژه در زمينههايي كه منابع و آموزشهاي پژوهشي در اولويت پايينتري قرار دارند، مانند آموزش زبان انگليسي بهعنوان زبان خارجي در ايران، با چالشهايي مواجه هستند. اين پايان نامه يك ارزيابي جامع از روشهاي آماري مورد استفاده در تحقيقات آموزش زبان انگليسي بهعنوان زبان خارجي در ايران، طي سالهاي 2016 تا 2022، ارائه ميدهد و تمركز ويژهاي بر مطالعات كمي و روشهاي پژوهشي تركيبي دارد. در اين مطالعه، 1,072 مقاله منتشرشده در 11 مجله معتبر حوزه آموزش زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي در ايران بررسي شده است كه نتايج آن نشان ميدهد آزمون t مستقل (t-test)و تحليل واريانس يكطرفه (ANOVA) رايجترين آزمونهاي آماري مورد استفاده بودهاند. اين پژوهش با اتخاذ رويكردي نظاممند در دو مرحله انجام شده است. در مرحله دوم،200 مطالعه كه از اين آزمونهاي آماري بهره برده بودند، مورد بررسي دقيقتر قرار گرفتند. هدف اصلي پژوهش، ارزيابي كيفيت و دقت گزارشدهي آماري از طريق بررسي الزامات كليدي روششناختي، از جمله بررسي شرايط نرمال بودن دادهها، فرض برابري واريانسها، و اندازه اثر بوده است. نتايج اين تحقيق نشاندهنده وجود كاستيهاي جدي در رعايت مفروضات آماري است، چرا كه بسياري از مطالعات، انجام و گزارش آزمون نرمال بودن را كه براي نتيجهگيريهاي معتبر ضروري است، ناديده گرفتهاند. علاوه بر اين، گزارش نكردن اندازه اثر كه اطلاعات ارزشمندي درباره اهميت عملي يافتههاي پژوهشي ارائه ميدهد، باعث كاهش شفافيت نتايج شده است. بعلاوه ، گزارشدهي مربوط به برابري واريانس در تمامي مقالات بررسيشده، بهصورت منسجم انجام شده است. يافتهها نشان ميدهد كه مطالعات مبتني بر روشهاي تركيبي در مقايسه با پژوهشهاي كمي، سطح پايينتري از دقت در گزارشدهي آماري داشتهاند. يافتههاي اين پژوهش بر ضرورت ارتقاي استانداردهاي گزارشدهي آماري تأكيد ميكند و لزوم آموزشهاي بيشتر براي پژوهشگران را در راستاي درك بهتر مفروضات آماري و افزايش دقت تحليلها، برجسته ميسازد. بهبود در اين زمينه ميتواند به ارتقاي اعتبار و يكپارچگي پژوهشهاي زبانشناسي كاربردي و آموزش زبان انگليسي بهعنوان زبان خارجي كمك كند. اين پايان نامه با نقد و بررسي شيوههاي آماري رايج، به گسترش مباحث پيرامون بهبود دقت روششناختي در پژوهشهاي مرتبط با يادگيري زبان دوم ميپردازد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/12/25
-
عنوان به انگليسي
Synthesizing Statistical Tests in Quantitative and Mixed Methods Research in TEFL Iran (2016-2022): A Methodological Review
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مليكا ثاقبي قلعه جوقي
-
چكيده به لاتين
The literature shows that almost all the synthetic studies examined different aspects of research-related issues in the field of applied linguistics. The usage of synthesis in local contexts is limited. Notably, the studies highlighted how researchers struggle to ensure methodological rigor and statistical literacy in contexts where resources and research training are secondary, such as TEFL in Iran. This thesis presents an extensive evaluation of statistical methods used in Iranian English as Foreign Language research from 2016 to 2022 with attention to quantitative and mixed-methods studies. The study evaluates 1,072 articles from 11 top TEFL journals to determine that the independent samples t-test and one-way ANOVA are the most common statistical tests used. Two phases made up the systematic approach used in this study, and the second phase concentrated on analyzing 200 studies that applied these statistical tests. The main goal of the study was to assess statistical reporting quality and accuracy by examining fundamental methodological requirements such as normality conditions, equality of variance assumptions, and effect size measurements. The research discovered critical gaps in adherence to statistical assumptions because numerous studies neglected to perform or report normality tests, which are essential for valid conclusions. The failure to report effect size, which offers essential context about research findings' practical importance, undermined result transparency further. Also, equality of variance was reported consistently across all examined articles. Research performed using mixed-methods showed less effective statistical reporting compared to quantitative studies. The results highlight the need to raise statistical reporting standards while urging additional training for researchers to better handle statistical assumptions, which will increase research reliability and integrity in applied linguistics and TEFL. The thesis examines present statistical practices critically to advance discussions about improving methodological rigor in second-language acquisition research.
-
كليدواژه هاي فارسي
تركيب پژوهش , تست هاي آماري , پژوهش هاي كمي , روش تحقيق آميخته
-
كليدواژه هاي لاتين
synthesis , Statistical tests , Quantitative research , Mixed methods research
-
Author
Melika Saghebi Ghale Joughi
-
SuperVisor
Dr. Mohammad Amini Farsani
-
لينک به اين مدرک :