-
شماره ركورد
33270
-
پديد آورنده
احسان خسروبيگي
-
عنوان
ارائه راهكارهايي براي توسعه زنجيره ارزش و صادرات محصولات صنعت شيميايي و پتروشيميايي با رويكرد پيچيدگي اقتصادي و فضاي محصول
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت تكنولوژي-نوآوري تكنولوژي
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1403/06/28
-
استاد راهنما
دكتر امير ذاكري
-
استاد مشاور
دكتر سعيد ميرزامحمدي
-
دانشكده
مهندسي پيشرفت
-
چكيده
با توجه به اينكه صنعت پتروشيمي، يك صنعت بسيار مهم و راهبردي در كشور مي باشد، فلذا بستر مناسبي بود تا در قالب اين پژوهش بر روي بخش توسعه صادرات و ارزش افزوده محصولات صادراتي آن، مطالعه و تحقيق صورت پذيرد. در اين راستا، ظرفيت هاي بالقوه صادراتي اين صنعت نشانه گرفته شد تا بلكه بتوان تنوع محصولات صادراتي اين حوزه را بر اساس قابليت هاي فناورانه اي كه دانش و مهارت آن در كشور موجود مي باشد را افزايش داد و بتوان محصولات پيچيده اي با تنوع بالا و ارزش افزوده بيشتر توليد نمود. از تعداد 561 محصول جهاني اين صنعت، ايران در 526 محصول صادر كننده اي رقابت پذير نبوده است (RCA<1). با محاسبه مقدار RCA هر محصول، در ابتدا محصولاتي كه ايران در مورد آن ها داراي مزيت رقابتي مي باشد (RCA>1) مشخص گرديد، سپس محصولاتي كه داراي RCA<1 (محصولاتي كه ايران صادر نكرده است) و يا RCA<1>0 (محصولاتي كه صادر كرده ولي در صادرات آن رقابت پذير نبوده است) نيز مشخص گرديد. در ادامه جهت ارائه راهكارهاي موثر در جهت متنوع كردن اين سبد صادراتي با استفاده از سه شاخص پيچيدگي محصول، فاصله و منفعت فرصت و شروطي كه جهت غربال گري محصولات در محاسبات لحاظ گرديد، 14 محصول معرفي شد كه اين محصولات داراي بيشترين پيچيدگي و بالاترين منفعت فرصت و همچنين كمترين فاصله از انباشت قابليت هاي فناورانه فعلي كشور مي باشند، سپس با استفاده از فرايند تحليل سلسله مراتبي (Analytical Hierarchy Process يا AHP) يك پرسشنامه جهت پاسخ ده نفر از خبرگان طراحي گرديد و داده هاي دريافتي از خبرگان در محيط نرم افزار اكسپرت چويس نسخه 11 (Expert Choice) وارد شد، در انتها با استفاده از روش تاپسيس كه يك روش تصميم گيري چند شاخصه براي ارزيابي و اولويت بندي گزينه ها بر اساس معيارها و با توجه به فاصله آن ها از ايده آل هاي مثبت و منفي مي باشد، اولويت بندي گزينه ها انجام و ارائه گرديد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1404/01/19
-
عنوان به انگليسي
Providing solutions for developing the value chain and exporting chemical and petrochemical industry products with an approach to economic complexity and product space
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
احسان خسروبيگي
-
چكيده به لاتين
Considering that the petrochemical industry is a very important and strategic industry in the country, therefore, it was a suitable platform to study and research on the export development sector and the added value of its export products in the form of this research. In this regard, the potential export capacities of this industry were targeted in order to increase the variety of export products of this field based on the technological capabilities of the knowledge and skills available in the country. And it is possible to produce complex products with high diversity and more added value. Out of the 561 global products of this industry, Iran has not been a competitive exporter in 526 products (RCA<1). By calculating the RCA value of each product, at first the products in which Iran has a competitive advantage (RCA>1) were determined, then the products with RCA<1 (products that Iran did not export) or RCA<1> 0 (products that were exported but were not competitive in their export) were also determined. Further, in order to provide effective solutions to diversify this export portfolio using three indicators of product complexity, distance and benefit of opportunity and conditions that were taken into account for screening products in the calculations, 14 products were introduced, and these products have the most complexity and the highest benefit. The opportunity and also the shortest distance from the accumulation of current technological capabilities of the country, Then, using the Analytical Hierarchy Process (AHP), a questionnaire was designed for the answers of ten experts, and the data received from the experts was entered into the Expert Choice software environment version 11 (Expert Choice), at the end using From the TOPSIS method, which is a multi-indicator decision-making method for evaluating and prioritizing options based on criteria and according to their distance from positive and negative ideals, the prioritization of options was performed and presented.
-
كليدواژه هاي فارسي
پيچيدگي محصول , منفعت فرصت , فاصله , قابليت هاي فناورانه , مزيت رقابتي
-
كليدواژه هاي لاتين
Product complexity , Opportunity gain , Distance , Technological capabilities , Competitive advantage
-
Author
ehsan khosrobeygi
-
SuperVisor
amir zakery
-
لينک به اين مدرک :