-
شماره ركورد
33342
-
پديد آورنده
علي حيدري
-
عنوان
طراحي مدرسه ابتدايي پسرانه 8 كلاسه با رويكرد ارتقا حس تعلق در دانش آموزان (مدرسه اصيل، زاده فرهنگ اصيل ايراني اسلامي)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي معماري
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1403/11/27
-
استاد راهنما
دكتر سمانه تقدير
-
استاد مشاور
دكتر ميترا غفوريان
-
دانشكده
دانشكده معماري و شهرسازي
-
چكيده
امروزه در سراسر دنيا مسئله آموزش و تحصيل، مسئله اي بسيار مهم و حياتي ميباشد و به طور كلي در تمام كشورها آموزش در بستر مدرسه رخ ميدهد. در ايران نيز از گذشته تا كنون آموزش به گونه اي تقريبا متفاوت رواج داشته ولي با گذشت زمان دستخوش تغييرات شده است. آموزش در مدارس بسته به فرهنگ موجود در هر جامعه متفاوت و داراي ارزش هاي مختلفي مي¬باشد. همچنين معماري هر مدرسه نيز مانند ديگر بنا هاي موجود در هر جامعه تحت تاثير فرهنگ جوامع بوده است. در مدارس ايراني از ديرباز تا كنون فرهنگ و مفاهيم ديني تاثير بسزايي در معماري و آموزش داشته اند. اين درحالي است كه نفوذ فرهنگ و آموزش هاي غربي تهديدي براي فرهنگ اصيل ايراني قرار گرفته است. از آنجا كه تاثيرپذيري در سنين كودكي بسيار بيشتر از ديگر سنين مي باشد، مدارس در اين آموزش و تاثيرپذيري ها نقش حائز اهميتي دارند. از اين رو اهميت اين پژوهش در از بين بردن اين شكاف فرهنگي و حفظ اصول ايراني اسلامي مدارس ايران، نمايان ميگردد. علاوه بر اين، با فرض اينكه يكي از مولفه هاي حفظ اين فرهنگ اصيل در مدارس، حس تعلق و دلبستگي به مكان است، هدف از انجام اين پژوهش ارتقاي حس تعلق در دانش آموزان مي¬باشد. به منظور رسيدن به اين اهداف، با استفاده از مطالعات كتابخانه اي و تجزيه تحليل مقالات و منابع معتبر و بررسي نمونه ها و تجارت مشابه معماري مدارس، در دوره ي معاصرو نمونه هاي شاخص قديمي، پژوهش در مفاهيم مربوط به مدرسه، فرهنگ و معماري ايراني، و در نهايت با جمع بندي اين مطالعات، به طرحي نوين و در عين حال با رعايت اصول طراحي اصيل ايراني، به طرحي جامع خواهيم رسيد. در طراحي نهايي با استفاده از تركيب رنگ هاي اصولي، حياط هاي پلكاني و ايجاد فضاهاي متنوع براي انجام فعاليت هاي مختلف تا حدود زيادي به اهداف پژوهش رسيديم.
كليد واژه ها :
مدرسه- اصالت- فرهنگ- حس تعلق- ايران
-
تاريخ ورود اطلاعات
1404/02/14
-
عنوان به انگليسي
Designing an 8-grade boys' elementary school with an approach to promoting a sense of belonging in students (authentic school, born of authentic Iranian-Islamic culture)
-
تاريخ بهره برداري
2/15/2026 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
علي حيدري
-
چكيده به لاتين
Abstract:
Today, education is a very important and vital issue all over the world, and in all countries, education generally takes place in the context of schools. In Iran, education has been prevalent in a different way from the past to the present and has undergone changes in this regard. Education in schools is different and has different values depending on the culture in each society. Also, the architecture of each school, like other buildings in each society, will be influenced by the culture of the societies.
In Iranian schools, culture and religious concepts have had a significant impact on architecture and education since ancient times. At the same time, the influence of Western culture and education has been a threat to authentic Iranian culture because the influence is much greater in childhood than in other ages, and schools play an important role in this education and influence. Hence, the importance of this research in eliminating this cultural gap in authentic Iranian culture and society is evident. In addition, assuming that one of the components of preserving this authentic culture in schools is the existence of a sense of belonging and attachment to place, the purpose of this research is to promote a sense of belonging in students. Therefore, by conducting research and library studies, analyzing articles and reliable sources on concepts related to school, Iranian culture and architecture, and examining similar experiences in this regard, a suitable plan was finally presented.
Key word:
School - Authenticity - Culture - Sense of Belonging – Iran
-
كليدواژه هاي فارسي
مدرسه , اصالت , فرهنگ , حس تعلق , ايران
-
كليدواژه هاي لاتين
School , Authenticity , Culture , Sense of Belonging , Iran
-
Author
Ali Heidari
-
SuperVisor
Dr.Samaneh Taghdir
-
لينک به اين مدرک :