چكيده
شبكههاي بيسيم Ad hoc كه نن اااا در خودروهاي در حال حركت در سطح شهر به كار گرفته ميشوند بستر شبكهاي بزرگي را براي كاربردهاي متنوعي فراهم ميكنند، مانند: كنترل بلادرنگ ترافيك، خودروهاي هوشمند، مخابرات ميدان جنگ و.... ولي هدف اصلي شبكه بين خودرويي VANET ايجاد يك سيستم ارتباطي سريع و كم هزينه براي ارسال اطلاعات ترافيكي براي راحتي و ايمني مسافرين است.
هدف از انجام اين پروژه بدست آوردن يك مدل حركتي نزديك به واقعيت است كه با استفاده از آن مطالعه روي شبكه VANET دقيقتر و بينياز از هزينههاي سنگين پيادهسازي واقعي صورت ميگيرد. در اين مدل حركتي جديد گرهها مانند مدل ترافيك واقعي بر روي نقشههاي مسيرهاي شهري حركت ميكنند. حركت هر گره در اين شبيهساز با پارامترهاي مسيرحركت و ترافيك موجود در مسير بروزرساني ميشود.
در اين پروژه يك شبيهساز با استفاده از متدولوژي Descrete Event Simulation و موتور شبيهسازي JIST [14]در زبان Java پيادهسازي شده است. الگوريتمهاي مسيريابي AODV و DSR در دو نقشه شهري مورد مطالعه قرار گرفته و نتايج كار با مدل Random Waypoint مقايسه شده است. در پايان نشان داده ميشود كه اين مدل حركتي نتايج بسيار دقيقتري را نسبت به مدل حركتي Random Waypoint به همراه دارد.