-
شماره ركورد
4203
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
4203
-
پديد آورنده
سعيد ميثم بزرگي
-
عنوان
شبيه سازي سه بعدي موتور Z24 و بهينه سازي زمانبندي سوپاپ ها و زمان جرقه زني
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - سيستم محركه خودرو
-
استاد راهنما
علي نصيري طوسي
-
چكيده
چكيده ببب
با توجه به توليد روز افزون خودروها و پيشرفت بسيار سريع تكنو لوژيهاي ساخت موتور در
صنعت خودرو ، از آنجاييكه شركتهاي خودروسازي كشورمان ايران توانائي تطبيق خود با
تكنولوژيهاي روز صنعت خودروسازي جهان را ندار ن د ، لذا مجبور هستند با ايجاد تغييراتي در
موتورهاي قديمي، حداكثر استفاده را از اين موتورها بكنند .البته ايجاد تغيي رات در موتور بايد با
هدف كاهش مصرف سوخت، افزايش توان و همچنين كاهش آلايندگي ايجاد شده توسط خودرو
باشد. هدف از انجام اين پروژه، بهينه سازي زمان بندي باز و بسته شدن سوپاپ ها، به منظور
مي باشد. توليد اين Z افزايش راندمان حجمي و همچنين بهينه سازي زمان جرقه زني موتور 24
موتور از حدود 25 سال پيش در ژاپن متوقف شده است . ولي در حال حاضر در شركت مگاموتور
اين موتور به صورت انژكتوري در حال توليد است.
در اين مطالعه با توجه به قدرت و دقت شبيه سازيهاي سه بعدي و با توجه به وسعت كاربرد كد
در تحقيقات بر روي موتور و در اختيار بودن منبع اين كد ، از آن بهره گرفته شده است . KIVA-3V
با توجه به مشكلات موجود براي آماده سازي شبكه (مش) هندسه مورد مطالعه با استفاده از ابزار
و ANSYS ICEM CFD مي باشد، با استفاده از نرم افزار KIVA-3V كه همراه با كد K3PREP
توليد شد. KIVA-3V با در نظر گرفتن سيكل كامل موتور شبكه مورد نياز براي كد
KIVA-3V شبكه هاي مناسب براي كد ANSYS ICEM CFD ابتدا با استفاده از نرم افزار
تهيه گرديد . سپس با توجه به در اختيار داشتن نتايج تجربي، از اين نتايج براي Z براي موتور 24
صحه گذاري مدل استفاده شد . پس از تاييد مدل و با فرض ثابت بودن كليه شرايط هندسي موتور
بهينه سازي هاي مورد نظر ، با تغيير ات لازم انجام شد . سپس نتايج حاصل از تحليل صورت گرفته
مورد تجزيه و تحليل و با موتور اوليه مورد مقايسه قرار گرفت . نتايج نشان مي دهد كه براي عملكرد
بهتر اين موتور نياز به بهينه سازي بيشتر پارامترهاي طراحي موتور مي باشد كه در اين مطالعه به
آن ها اشاره شده است.
-
لينک به اين مدرک :