چكيده
چكيده ذذذ
اهميت ااا روز افزون كنترل مصرف انرژي و آلودگي هاي زيست محيطي، موتورهاي احتراق داخلي را
مورد توجه قرار داده است. از طرفي احتراق و ماهيت آن نقش بسياري مهمي در كنترل مصرف انرژي
و آلودگي هاي زيست محيطي دارد.
يكي از مهمترين پارامترها در تعيين رفتار احتراق چگونگي پاشش سوخت است. همچنين نرخ پاشش
سوخت، به عنوان ورودي مدلهاي سه بعدي بررسي رفتار احتراق، استفاده مي شود. در كنترل نسبت
هوا به سوخت نيز پارامتر تعيين كننده، جرم سوخت تزريق شده است.
درهمين راستا تحقيق حاضر با هدف مطالعه رفتار يك سيستم پاشش سوخت، انجام پذيرفت. بررسي
چگونگي پاشش سوخت وابسته به بررسي عملكرد انژكتور و مسير جريان سوخت مي باشد. در مقابل
مطالعات تجربي پرهزينه و زمانبر (و البته دقيق تر)، شبيه سازي سيستم سوخت رساني مورد نظر قرار
گرفت. در اجراي اين هدف، سيستم به قسمتهاي مختلفي تقسيم شد و اين قسمتها به طور جداگانه
مورد بررسي قرار گرفت. اين مطالعه در دو بخش كلي مسير سوخت رساني و انژكتور پاشش سوخت
تنظيم شده است. اين مدلها با هم ادغام شده، مدل اصلي را تشكيل مي دهند. هدف از مدلسازي و
شبيه سازي اين سيستم، بررسي پارامتر اساسي جرم سوخت تزريقي، به ازاي ورودي فرمان پاشش مي
باشد. در نهايت نتايج حاصل از مدلسازي با نتايج تجربي مقايسه شده است و دقت قابل قبولي حاصل
گرديد
واژه هاي كليدي:
سيستم پاشش سوخت، انژكتور، ريل سوخت، نرخ پاشش سوخت، جرم سوخت تز ريق ي، مدلساز ي
انژكتور، مدلسازي سيستم پاشش سوخت، مدلسازي مسير سوخت رساني.