-
شماره ركورد
5302
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
5302
-
پديد آورنده
علي محمدي
-
عنوان
متدلوژي آناليز محصول و تحليل بازار(مطالعه موردي پوشك نوزاد شركت پنبه ريز)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت اجرايي
-
سال تحصيل
تير 87
-
تاريخ دفاع
تير 87
-
استاد راهنما
سيد حسيني
-
استاد مشاور
باباخاني
-
چكيده
حكمتي كه بازاريابان دنبال مي كنند در مقابل حكمتي است كه اقتصاددانان دنبال مي كنند . اقتصاددان ها همواره با
استفاده از ابزار ها ، سياست و استراتژي هاي اقتصادي به دنبال ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضا در بازار هستند و در
مقابل مديران بازاريابي در راستاي افزايش درآمد سازمان ؛ با استفاده از ابزار ها ، سياست و استراتژي هاي بازاريابي
به دنبال بر هم زدن تعادل بين عرضه و تقاضا براي محصولات سازمان در بازار هستند .كه براي ؛ (Marketing)
برهم زدن تعادل بين عرضه و تقاضا بازاريان نيازمند آناليز عرضه و آناليز تقاضا هس تند. در هيمن راستا ، در اين
تحقيق سعي شده است تا با طراحي متدولوژي با عنوان آناليز محصول و تحليل بازار به اين مهم پرداخته شود.
در قسمت آناليز محصول (آناليز عرضه ) ، بخش بندي محصول صنعت ورقبا و تعيين منطقه محصول در چرخه عمر
حيات و در قسمت تحليل بازار (آناليز ت قاضا) ، بخش بندي بازار و بازارسنجي در اين متدولوژي بسط داده شده
است .
اين متدولوژي دربازار پوشك كامل بر اساس داده كاوي شركت پنبه ريز ، اجرا شده است ، در اين كار ابتدا يك
طراحي شد. ، TQM پرسشنامه بر اساس فرآيند خريد و ديدگاه منافع پژوهي و با ديدگاه 8 جنبه اي كيفيت در
پرسشنامه ها در مناطق 22 گانه شهر تهران در حجم 600 نفر ، با استفاده از روش نمونه گيري سهميه اي تهيه شده
اند. بر اساس داده هاي استخراج شده ، بازار مصرف را با ديدگاه منافع پژوهي به سه گروه ، بخش بندي شد .
همينطور نگرش مصرف كنندگان هر كدام ازشركت هاي رقيب در بازار نسبت به محصولشان بخش بندي شد،
نتايج اين بخش بندي براي سه شركت با بيش از 80 در صد سهم بازار، نشان داد كه تلاش هاي شركت الف
توانسته دو ديدگاه براي محصول خود در مصرف كنندگان ايجاد كند ولي شركت ب سه ديدگاه و شركت ج نيز
سه ديدگاه را در ديدگاه هاي مصرف كنندگان خود ايجاد كرده اند. در مرحله بعد با يك تحليل مميزي به اين
بحث پرداخته شده است كه نگر شهاي مصرف كنندگان به هر يك از محصولات در بازار با كدام يك از بخش
هاي انتظارات مصرف كنندگان منطبق است ، نكته جالب اين است كه تمامي محصولات در بازار توانسته تنها به
يك بخش از سه بخش بازار پاسخ دهند و دو بخش ديگر كه معادل 68 % بازار است مظلوم واقع شده اند.
در بخشي ديگر از اين تحقيق به كشف منطقه محصول در چرخه حيات محصول پرداخته شد كه ، براساس مدل
پيشنهادي در اين تحقيق و همينطور بر اساس شواهد توصيفي بازار منطقه محصولي در بلوغ- رشد تعيين شد.
در بخش بازارسنجي توان بالقوه فعلي وآينده بازار، سهم بازاررقبا ، حجم تسخير شده توسط خواسته هاي مختلف
در بازار تعيين شد. و در نهايت با استفاده از خروجي تعيين موقعيت ، چرخه عمر محصول و بازارسنجي ، استراتژي براي بازار تعيين شده است.
-
لينک به اين مدرک :