چكيده
در اين پايان نامه ارتعاشات جانبي يك روتورِ توربوجت كوچك مورد بررسي قرار گرفته و مسائل مربوط به تعيين
يا Myklestad سرعت بحراني مطرح گرديده است. از جمله روشهاي عددي در تعيين سرعت هاي بحراني روش
روش "ماتريس انتقال" مي باشد. در اين روش ابتدا روتور را با ديسك و شفت هاي متوالي مدلسازي نموده و با
تعيين ماتريس جرم براي هر ديسك و ماتريس سختي براي المانهاي شفت، فركانس غالب و فركانسهاي بعدي
تعيين مي گردد. حالات مختلف تكيه گاهي و ميزان سختي آنها در اين مدل سازي درنظر گرفته شده و در نهايت
براي اين روتور بدست آمده است. به منظور تصديق مدل سازي موجود، آزمايش Critical Speed Map نمودار
در Free-Free بر روي روتور مورد بحث و در حالت تكيه گاه هاي FRF تعيين فركانس غالب با استفاده از روش
سرعت هاي بحراني در سختي ، Critical Speed Map آزمايشگاه اجرا گرديد. در ادامه با استفاده از نمودار
واقعي تكيه گاهي با تست گرم موتور و اندازه گيري نوسانات در آزمايشگاه تعيين شده است.
در عمل، فركانسهاي بحراني ارتعاشي، تابعي از سرعت دوراني رتور مي باشد .اين فركانسها با توجه به حركت
Forward و يا روتور وهمچنين تعداد پره هاي هر ديسك ، بدست مي آيد.بر اين اساس فركانسهاي .بحراني ارتعاشي، براي Backwardمودهاي مختلف حركت محاسبه و در نمودارCampbel diagram