چكيده
در اين تحقيق سعي بر آن است كه با استفاده ازGISوفرآيند تحليل سلسله مراتبي به نحو علمي
هدفمند به مكانيابي توقفگاه عمومي در محله خاني آباد تهران كه با مشكل كمبود فضاي توقف در
ساعت اوج روبرو است، پرداخته شود . بدين معنا كه ابتدا كمبود محل توقف در زمان اوج محاسبه شود
. سپس با تلفيق همزمان تعدادي پارامتر به همراه وزن استاندارد آنها، مطلوب ترين زمينها با مساحت
كافي در محدوده به صورت انعطاف پذير و غير قطعي مشخص شوند . به منظور تعيين ضريب اهميت
پارامترهاي مكانيابي از فرآيند تحليل سلسله مراتبي استفاده شده است .
هدف اين تحقيق به صورت كاربردي و عملي است كه غرض از انجام آن حل مسئله كمبود فضاي توقف
در محدوده مركزي شهرها و تبعات ناشي از آن است . اين تحقيق درصدد ارائه الگوئي ساده، منعطف و
قوي به منظور مكانيابي توقفگاههاي عمومي براي شهرهاي با ويژگيهائي متفاوت مي باشد . الگوي
پيشنهادي تلفيق اطلاعات براي محدوده مطالعاتي قابل تعميم به ديگر شهرهاي كشور است . به اين
ترنيب كه مي توان معيارهاي انتخابي و همچنين ضريب اهميت معيارها را مورد تجديد نظر قرار داد .
در مجموع روش اين تحقيق را مي توان تحليلي و كاربردي بيان داشت