چكيده
در شرايط دائمًا متغير دنياي امروز، كاميابي در بخش صنعت و تجارت علاوه بر استقرار موثر و
كارآمد سيستم كيفيت به صورتي جامع، نيازمند نوآوري سازماني نيز مي باشد. اين پژوهش يك مطالعه
در واحدهاي صنعتي كوچك و متوسط TQM تجربي براي شناسايي عوامل موفقيت بحراني اجراي
تاثير SMEs در استان تهران و ارتباط آن با نوآوري است. با توجه به اينكه موفقيت (SMEs)
مستقيمي بر اقتصاد ملي دارد، اين مطالعه، اطلاعات و دانش جديد در خصوص عوامل موفقيت
و ارتباط آنها با نوآوري را ارائه مي دهد. SMEs بحراني در
براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه اي استفاده شده كه داراي ٥٩ سوال مي باشد. براي سنجش
٩ عامل بحراني با ٤٦ آيتم، براي سنجش نوآوري دو بعد نوآوري محصول و نوآوري فرايند با TQM
٩ آيتم و براي سنجش كيفيت محصول از ٤ آيتم استفاده شده است. تعداد نمونه در اين پژوهش ٢١١
است كه سهم زيادي از پاسخ دهندگان، مديران ارشد كيفيت بودند.
براي سنجش پايايي عامل هاي پرسشنامه از روش آلفاي كرونباخ استفاده شده است، كه براي همه
و TQM عاملها بالاي ٠,٧ بود. هدف اين مطالعه، يافتن شواهد تجربي براي پشتيباني از ارتباط بين
نوآوري در شركت هاي صنعتي كوچك و متوسط است. به اين منظور، يك مدل ارتباطات سببي با
بر نوآوري و كيفيت محصول بررسي شده TQM استفاده از نرم افزار ليزرل توسعه داده شده و تاثير
تاثير مثبت قوي بر نوآوري محصول، TQM است. نتايج مدل يابي معادلات ساختاري نشان مي دهد كه
بر نوآوري بررسي TQM نوآوري فرايند و كيفيت محصول دارد. سپس تاثير هر يك از عامل هاي
بر نوآوري تاثير مهمي ندارند. مشاركت كاركنان، TQM شد، كه نتايج نشان مي دهد همه عامل هاي
اطلاعات و تجزيه و تحليل، و فرهنگ سازماني ارتباط مهمي با نوآوري محصول دارند و عاملهاي
آموزش و توانمندسازي كاركنان، اطلاعات و تجزيه و تحليل، مديريت فرايند، و تعهد مديريت ارشد
كه TQM و رهبري ارتباط مهمي با نوآوري فرايند دارند. سرانجام، با آمار توصيفي مهمترين عاملهاي
امتياز بيشتري كسب كردند، شناسايي شدند كه تعهد مديريت ارشد و فرهنگ سازماني بيشترين و
برنامه ريزي استراتژيك كمترين امتياز را بدست آورد هاند. در نهايت با توجه به نتايج تحقيق،
پيشنهاداتي به واحدهاي صنعتي كوچك و متوسط ارائه گرديده است.
،(SMEs) كلمات كليدي: مديريت كيفيت فراگير، نوآوري، واحدهاي صنعتي كوچك و متوسط
تحليل آماري.
ه