-
شماره ركورد
5664
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
5664
-
پديد آورنده
سيد ابو محمد عمادي
-
عنوان
توسعه استراتژي كنترلي جهت بهبود مديريت قدرت در خودروهاي هايبريد
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - طراحي سيستم هاي تعليق ، ترمز و فرمان
-
سال تحصيل
خرداد 1387
-
تاريخ دفاع
خرداد 1387
-
استاد راهنما
دكتر مشهدي
-
چكيده
چكيده
تشكيل تيم هاي تحقيقاتي متعدد در دانشگاه هاي مختلف دنيا مرتبط با خودروهاي هايبريد، حجم زياد مقالات
موجود و متخصصيني كه در اين زمينه كار مي كنند، شركت ها و سازمان هايي كه در توسعه و بهبود اين خودروها
كار مي كنند، تلاش روزافزون كمپاني هاي خودروسازي در توسعه محصولات هايبريدي و فروش روزافزون اين
خودروها نشان دهنده اهميت خودروهاي هايبريد در اين مقطع از زمان است. در كشورمان ايران اگرچه راهبرد
استفاده از گاز طبيعي به عنوان سوخت خودروها در نظر گرفته شده است، ولي براي ورود به بازارهاي جهاني و
توسعه صادرات گريزي از استفاده از فناوريهاي نوين و حتي پيشقدم بودن در آن ها وجود ندارد. واضح است كه
خودروهاي هايبريد جز مهمترين اين فناوريها در اين مقطع از زمان مي باشند.
هدف اين پايان نامه كسب دانش كنترل نوعي از سيستم هاي انتقال قدرت هايبريد داراي مجموعه تقسيم كننده
توان و توسعه و بهبود آن بوده است. هم عوامل سخت افزاري شامل نوع سيستم انتقال قدرت و اندازه بندي اجزا و
هم عوامل نرم افزاري مانند استراتژي كنترلي دقيق، تاثير زيادي روي مصرف سوخت و آلايندگي يك خودروي
هايبريد دارند. كاري كه در اين پايان نامه انجام شده است در هر دو بعد بوده است. در ميان انواع سيستم هاي انتقال
قدرت هايبريد يك نوع خاص تحت عنوان سيستم هايبريد تويوتا وجود دارد كه خودروي تويوتا پريوس، پرفروش
ترين خودروي هايبريد دنيا از آن بهره مي برد. در اين پايان نامه يك سيستم انتقال قدرت هايبريد جديد ارائه شده
است كه در آن يك مجموعه تقسيم كننده توان جديد ابداع شده جايگزين چرخدنده سياره اي در سيستم هايبريد
تويوتا مي شود و يك قفل روي محور موتور احتراقي اضافه مي گردد. مزاياي سيستم انتقال قدرت جديد بيان
گرديده و نشان داده شده است كه سيستم جديد با كاهش تلفات الكتريكي مصرف سوخت را كاهش داده و بازدهي
ديناميكي را به طور قابل توجه اي بهبود مي دهد. همچنين يك استراتژي كنترلي دقيق براي سيستم جديد طراحي
شده است و شبيه سازي و نتايج آن ارائه گرديده است. استراتژي كنترلي با هدف كمينه كردن مصرف سوخت و
استفاده از حداكثر بازدهي ديناميكي قابل دستيابي طراحي شده است و ملاحظات مربوط به آلايندگي در آن در نظر
گرفته نشده است. نتايج شبيه سازي نشان مي دهد كه سيستم جديد بدون استفاده از استراتژي كنترلي طراحي
شده 8 درصد مصرف سوخت را نسبت به سيستم هايبريد داراي چرخدنده سياره اي در تست تركيبي داخل
شهري و اتوبان بهبود مي دهد. همچنين نتايج شبيه سازي نشان مي دهد استراتژي كنترلي طراحي شده 3 در
صد مصرف سوخت را نسبت به كنترل ساده مورد استفاده براي سيستم جديد، بهبود مي دهد.
-
لينک به اين مدرک :