-
شماره ركورد
6053
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
6053
-
پديد آورنده
ميلاد گرجي آشتياني
-
عنوان
مدل مكانيابي رقابتي پيشرو- پيرو در حالت نامعلوم بودن تعداد تسهيلات جديد پيرو
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
صنايع - صنايع
-
سال تحصيل
آذر 89
-
تاريخ دفاع
آذر 89
-
استاد راهنما
ماكويي
-
چكيده
چكيده
در اين رساله، هدف تعيين مكان بهينهي تسهيل /تسهيلات جديد دو رقيب پيشرو و پيرو در حالت
نامعلوم بودن تعداد تسهيلات جديد پيرو براي پيشرو ميباشد . فرض كنيد در يك بازار رقابتي، دو
رقيب وجود دارند كه در ارائه كالا يا خدمتي مشابه، با يكديگر به رقابت ميپردازند. اين دو رقيب از
تسهيل جديد به منظور قبل، تسهيلاتي در اين بازار رقابتي دارند. رقيب اول، پيشرو، خواهان گشايش
افزايش سهم بازار خود است. از طرفي، وي ميداند كه پس از اين عمل، رقيب او، پيرو، عكسالعمل
نشان داده و به منظور اينكه از پيشرو جا نماند تسهيلاتي را مي گشايد و حتي ممكن است تعداد
تسهيلات بيشتري را نسبت به پيشرو بگشايد اما تعداد تسهيلات جديدي كه پيرو خواهان گشايش آن-
هاست براي پيشرو نامعلوم بوده وليكن پيشرو ميتواند احتمال هر تعداد تسهيل جديد پيرو را تخمين
بزند. هدف پيشرو، حداكثر كردن سهم بازار خود پس از ورود تسهيلات جديد پيرو به بازار ميباشد .
هدف پيرو نيز حداكثر كردن سهم بازارش ميباشد. به علت نامعلوم بودن تعداد تسهيلات جديد پيرو،
پيشرو براي حداكثرسازي سهم بازار خود از بهينهسازي استوار استفاده كرده تا جواب حاصله در برابر
هر حالتي استوار بماند.اين مدل، در دو حالت بازار خطي و مسطح فرموله شده است. مكانهاي بهينه
براي تسهيلات جديد پيشرو و پيرو از ميان مكانهاي بالقوه ي از پيش تعيين شده انتخاب مي شود .
تقاضا در اين بازار گسسته و به صورت نقطه تقاضا در نظر گرفته شده است. همچنين به علت ضروري
بودن كالا يا خدمت ارائه شده تقاضاي موجود در بازار غيركشسان مي باشد . در اين مدل، مشتريان
تقاضاي خود را به صورت احتمالي ميان كليهي تسهيلات اعم از تسهيلات موجود و تسهيلات جديد
تقسيم ميكنند كه سهم هر تسهيل از تقاضاي يك مشتري خاص، به كيفيت تسهيل و فاصله اي كه
ميباشند. در اين NP-hard ميان آن دو وجود دارد بستگي دارد. مسائل مكانيابي پيشرو-پيرو بشدت
رساله، از روش دقيق براي حل مسائل در مقياس كوچك و از روش فرا ابتكاري الگوريتم تبريد
شبيه سازيشده براي حل مسائل بزرگتر استفاده شده است . همچنين براي حالتي كه پيشرو و پيرو
خواهان گشايش يك تسهيل جديد در يك بازار خطي ميباشند ، يك روش ابتكاري پيشنهاد شده
است. نتايج محاسباتي حكايت از كارا بودن روش فرا ابتكاري الگوريتم تبريد شبيه سازيشده و روش
ابتكاري دارد.
واژه ها ي كلي دي: مكان يابي رقابت ي، پيشرو -پي رو، بهينه ساز ي استوار، تقاضاي غيركشسان
-
لينک به اين مدرک :