-
شماره ركورد
6079
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
6079
-
پديد آورنده
مهدي بابائي
-
عنوان
اثر دسترسي ها بر ميزان تصادفات در جاده هاي اصلي برون شهري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران‐ راه و ترابري
-
سال تحصيل
زمستان 1384
-
تاريخ دفاع
زمستان 1384
-
استاد راهنما
دكتر حميد بهبهاني- دكتر محمود احمدي نژاد
-
چكيده
امروزه وجود دسترسي هاي فراوان به راههاي اصلي تبديل به يكي از معضلات اساسي شبكه راههاي كشور شده
است؛ به نحوي كه اين دسترس يها كه معمو ً لا فاقد شرايط لازم طراحي، عملكردي و كنترلي مي باشند به صورت
مكانهاي تصادف خيز درآمد هاند. آمار اينگونه بيان م يكنند كه حدود 37 درصد از تصادفات برون شهري كشور
در محل تقاط عهاي هم سطح رخ داده اند كه بيشترين درصد تصادف در بررسي وضعيت معابر را شامل مي شود.
وجود كاربريهاي مختلف از جمله مسكوني، خدماتي، توليدي و... در كنار راهها باعث بوجود آمدن تعداد زيادي
تقاطع با راههاي برون شهري شده است. اين نقاط دسترسي معمو ً لا در نقاط مسكوني و يا اقتصادي تراكم
بيشتري دارند و از آنجا كه ساماندهي مناسبي ندارند، معمو ً لا بستري براي تصادفات متعدد در محل م يشوند.
هدف اوليه در اين تحقيق تعيين مقدار تأثير تراكم دسترس يهاي حاشي هاي بر نرخ تصادفات در راههاي كشور
بوده است. براي اين منظور ابتدا انواع مختلف دسترس يها، اصطلاحات، خصوصيات و ضوابط مختلف طراحي و
عملكردي آنها مانند طرح هندسي، علائم و فاصله بين آنها تعريف و بررسي شد هاند. سپس با مروري بر
تصادفات جاد هاي؛ پارامترهاي دخيل در وقوع آنها بصورتي علمي معرفي و بررسي گرديد هاند. سپس مقاطع
مورد مطالعه تعريف شده و اطلاعات مورد نياز در آنها از جمله آمار تصادفات، تعداد دسترسي، آمار حجم و..
جم عآوري شد هاند. در نهايت براي رسيدن به اهداف اوليه و با عنايت به مطالب و اطلاعات بدست آمده؛ تحليل
آماري توصيفي و مدلهاي آماري رگرسيوني ارائه شد هاند تا نوع ارتباط ميان نرخ تصادفات جاد هاي و عوامل
اصلي وقوع آن از جمله تراكم دسترسي ها در جاده هاي كشور مشخص گردد. از مهمترين نتايج تحقيق، ارائه
چهار مدل رگرسيون خطي درجه يك، لگاريتمي، نمايي و كرافت براي نشان دادن نوع و نقش تراكم دسترسي،
حجم تردد و سرعت وسايل نقليه بر نرخ تصادفات جاده اي است. همچنين مشخص شد كه تراكم دسترسي ها
اثر مثبتي بر نرخ تصادفات دارد. يعني با افزايش و كاهش تراكم دسترسي ها، نرخ تصادفات نيز با نسبتي افزايش
يا كاهش م ييابد. زمانيكه تراكم دسترس يها اندك است، رشد نرخ تصادفات همراه با افزايش تراكم دسترسي ها
روندي ملايم دارد. اما هنگاميكه تراكم دسترس يها از حدي بيشتر م يشود، نرخ تصادفات رشد قابل توجهي پيدا
م يكند. در راههاي با تراكم دسترسي زياد، بعد از مقادير حداكثر، با افزايش تراكم دسترسي، نرخ تصادفات
كاهش يافته است. بنابراين علاوه بر تراكم دسترسي، عوامل مهم ديگري نيز در وقوع تصادفات بخصوص در
مقاطع با تعداد زياد دسترسي؛ نقش دارند.
-
لينک به اين مدرک :