چكيده
چكيده:
افزايش راندمان موتور از نكات قابل توجه طراحي خ ودرو ها است . بهينه سازي وزني قطعات و مجموعه خودرو،
ارتباط مستقيم با راندمان موتور و طراحي آن دارد . همچنين در آلايندگي محيط زيست و كاهش مصرف
سوخت نيز تاثير بسزايي دارد . بهينه سازي شاسي خودرو از طريق كاهش ضخامت آن از موارد مهم بهينه
سازي وزني خودرو است.
ترسيم شد و سپس با كمك روش Catia در اين پروژه ابتدا مدل شاسي خودرو نيسان (كاروان) در نرم افزار
ابتدا خواص استاتيكي و ديناميكي شاسي مانند تنش، سختي پيچشي و Ansys اجزاء محدود در نرم افزار
فركانس هاي طبيعي شاسي خودرو محاسبه گرديد.
در ادامه روشي كاملا كاربرد ي جهت بهينه سازي و سبك سازي وزن سازه ارائه شد تا با اعمال قيود مناسب و
ضروري در طراحي مساله بهينه سازي، به نقطه اي بهينه در وزن سازه دسترسي پيدا كنيم . در آناليزها، فرآيند
كاهش وزن از طريق كاهش ضخامت اجزا شاسي با توجه به محدوديت فركانس هاي طبيعي و سختي پيچش ي
شاسي نسبت به حالت اوليه انجام گرفته است . در انتها نيز تاثير استفاده از آلياژهاي آلومينيم به جاي فولاد به
منظور سبك سازي شاسي بررسي شده است.