چكيده
چكيده
شيشه عقب خودرو ، در نوع خود يكي از قطعات مهم خودرو به شمار م ي رود كه به لحاظ تام ين د يد عقب راننده
، نقش ي مؤثر در تام ين امن يت جا ني سرنش ينان ايفا م ي كند . لذا بررس ي مشكلات مربوط به آن ، به جهت رفع
خطرات جاني ناشي از آن و ارتقاء كيفي خودرو ضروري مي نمايد .
يكي از مشكلات جد ي شيشه عقب خودرو كه در نوع خود ، مي تواند خطرات قابل توجه ي را متوجه سلامت
جاني و امن يت سرنش ينان كرده ، به اعتبار سازندگان خودرو و موقع يت آنان در بازارها ي داخ لي و ب ين المل لي صدمه
بزند ، پد يده خودكشي ش يشه عقب و يا خودشكني ش يشه عقب م ي باشد . متاسفانه اي ن پد ي ده ، در موارد
قابل توجهي براي محصولات داخلي اتفاق مي افتد .
براي نمونه ، تا كنون گزارشات متعدد ي در مورد خودشكن ي ش يشه عقب سمند ، از داخل كشور و خصوصا
ازكشورهاي سرد س يري كه سمند به آنها صادر شده ( مانند روس يه ) ، در يافت گرد يده است . آمارها نشان م ي دهد
كه پد يده خودشكن ي ش يشه عقب سمند ، عمدتا در شرا يط بس يار سرد آب و هوا يي به وقوع م ي پيوندد . لذا م ي
توان حدس زد كه يكي از دلا يل عمد ه اين پد يده ، م ي تواند به وجود آمدن تنش ها ي حرارت ي در ش يشه عقب ،
بعد از روشن كردن سيستم گرم كننده عقب و در شرايط بسيار سرد باشد .
در اين جستار ، پد يده خودشكن ي ش يشه عقب خودرو سمند ، به عنوان محصول و برند ي داخ لي مورد بررس ي قرار
گرفته و راهكاري عملي جهت بهبود و پيشگيري از اين پديده ، ارائه مي گردد .
بدين تر تيب كه بعد از بررس ي كامل ش يشه عقب سمند و شناخت قطعات جانبي آن و آگاه ي كامل از نحوه اتصال
مقطع دو بعدي شيشه مدل سازي شده و پس از يافتن مقادير بحران ي ، ANSYS و مونتاژ آن ، با كمك نرم افزار
پارامتهاي مختلف ، در دو شرا يط آب و هوا يي بحرا ني ( يكي پيك سرما در تهران و د يگري پ يك سرما در روس يه
) تحليل حرار تي و بر اس اس آن ، تحل يل سازه ا ي انجام م ي گ يرد ( هم تح ليل پ اي دار و هم تحل ي ل گذرا ). بد ين
ترتيب توزيع دما و سپس توزيع تنش در شيشه به دست مي آيد .
To = -١٥ ºC نتايج تحليل ها نشان مي دهد كه در حالت پايدار و در شرايط بحراني اول ( كه دما ي مح يط
در نظر گرفته مي شود ) ماكزيمم تنش حرارتي شيشه ، در نزديكي نقاط متصل به بدنه بوده و به
و با ، б = ٩٥ MPa مي رسد . اين مقدار ، در مقايسه با تنش شكست شيشه يعن ي бmax = ٥١,٤ MPa
توجه به خطا ي محاسبات و ساده ساز ي ها و خطاي مونتاژ ، از حاشيه اطمينان مناسب ي برخوردار نبوده ، وقوع
پديده خودشكن ي ش يشه عقب سمند را در شرا يطي ، ممكن نشان م ي دهد . ( آمارها نيز اين موضوع را تا يي د م ي
نمايد )
واما نتايج تحليل ها نشان مي دهد كه در حالت پايدار و در شرايط بحراني دوم ( كه دماي محيط
در نظر گرفته مي شود ) ماكزيمم تنش حرارتي شيشه ، مجددا در نزديكي نقاط متصل به To = -٣٥ º C
مي رسد . اين مقدار ، در مقايسه با تنش شكست ش يشه بس يار بالا م ي бmax = ٧٢,٨ MPa بدنه بوده و به
باشد.
و اما برا ي شر ايط بحرا ني دوم كه حساستر م ي باشد ، تحل يل گذرا برا ي سه دق يقه اول صورت م ي گ ي رد. نتا يج
تحليل گذرا نشان م ي دهد كه بيشترين مقدار تنش حرارت ي ، در همان لحظات نخست ( يعني ثا ني ه پنجم ) و درنزديكي همان نقاط اتصال شيشه به بدنه ايجاد شده و به) бmax = ١٣٧,٤ يعن ي حدود دو برابر تنشMPaماكزيمم حرار تي در حالت پا يدار ) مي رسد . نت ايج تح لي ل گذرا ، نشان م ي دهد كه ش يشه عقب سمند ،
دركشورهاي سرد س ير ، ب يش ازحد مستعد شكست م ي باشد و احتمال وقوع پد ي ده خود شكن ي در آن شر ايط
بسيار بالاست. همانطوركه آمارها نيز اين را تاييد مي كند .
لذا به عنوان يك راهكار عمل ي و ممكن ، تغ ييرات اندك ي در نحوه مونتاژ ش يشه عقب پ يشنهاد گرد يده كه بعد از
бmax = ٤,٢٧ MPa تحليل مدل جديد پيشنهادي ، ماكزيمم تنش ايجاد شده در ش يشه در اي ن حالت ، به
كاهش م ي يابد . بنابر اين پيشنهاد صورت گرفته ، م ي تواند به عنوان راهكار ي عمل ي جهت پ يشگ يري از
خودشكني شيشه عقب خودرو و اصلاح وضعيت آن تلقي گردد و احتمال وقوع پديده خودشكني را منتفي سازد .
لغات كليدي
شيشه عقب – تنش شكست – خودشكني – تنش حرارتي – توزيع دما – توزيع تنش – تنش ماكزيمم