-
شماره ركورد
6248
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
6248
-
پديد آورنده
محمود فاضلي
-
عنوان
طراحي و توسعه مدل رياضي براي زمان بندي بهينه پرواز هواپيماهاي مسافربري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران
-
سال تحصيل
زمستان 1385
-
تاريخ دفاع
زمستان 1385
-
استاد راهنما
دكتر افندي زاده
-
استاد مشاور
دكتر ماكوئي
-
چكيده
چكيده:
مسأله برنام هريزي پرواز شرك تهاي هوايي شامل چهار مسأله "زمان بندي پرواز"، "تخصيص ناوگان"،
"مسيريابي و تعمير و نگهداري هواپيما" و "زما نبندي و تخصيص خدمه پروازي" م يباشد.
اما به دليل پيچيدگي مسأله برنام هريزي پرواز تاكنون تمامي محققاني كه در اين زمينه به تحقيق
پرداخت هاند با تجزيه مسأله برنامه ريزي پرواز به چهار زير مسأله جزئي كه عنوان هر يك از آنها در بالا ذكر
شده است، به ساخت و توسعه مدل رياضي براي هر يك از زيرمسأل هها روي آورد هاند و سپس با روشهاي
مرسوم تحقيق در عمليات مانند روش سيمپلكس 1، شاخه كراند 2 و يا توليد ستون 3 به حل آنها م يپرداختند تا
با رسيدن به جواب بهينه براي هر زير مسأله سعي در بهينه شدن مسأله كلي برنام ه پرواز كنند.
در پژوهش حاضر براي نخستين بار مدل رياضي يكپارچه 4 برنام هريزي پرواز با ادغام چهار زيرمسأل ه اخير
به طور پيوسته، ارائه شده است. اما با توجه به بزرگ مقياس 5 بودن مدل توسعه يافته، حل آن با بكارگيري
روشهاي متداول تحقيق در عمليات امكا نپذير نم يباشد لذا در حل اين مسأله از به روشهاي فوق ابتكاري و
به خصوص روش الگوريتم ژنتيك استفاده شده است. در انتها مدل ارائه شده براي داد ههاي واقعي شركت
هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) به كمك الگوريتم ژنتيك حل شد. در خروجي اين مدل علاوه بر
زمانهاي ورود و خروج پرواز براي هر مبدأ- مقصد، نوع ناوگان تخصيص يافته، هواپيماي تخصيص يافته به
پرواز و خدمه پروازي مربوطه نيز به پرواز را تعيين م يشود.
1 - Simplex
2 - Branch and bound
-
لينک به اين مدرک :