چكيده
چكيده
با توجه به اهميت و تاثير بسيار بالايي كه تايرها در مسائلي نظير پايداري، ايمني و مصرف سوخت دارند، بررسي
عملكرد تايرها و رفتارآنها در شرايط ديناميكي از پارامترهاي مهم و قابل توجه مي باشد . از آنجائيكه نيروها و
گشتاورهاي كنترل كننده حركت خودرو روي جاده تنها توسط تايرها در سطوح تماس توليد مي گردند، لذا
شناخت ماهيت توليد نيروها و گشتاورهاي تايرها از پيش نيازهاي اساسي طراحي و بهينه سازي عملكرد خودرو
مي باشد . در اين راستا تلاشهاي زيادي در مدلسازي رفتار تايرها در دنيا بعمل آمده است كه در آن بين روشهاي
مبتني به تجربه از موفقيت بيشتري برخوردار بوده اند.
هدف از طرح اين پايان نامه معرفي تجهيزاتي بوده كه بوسيله آنها مي توان كليه نيروها و ممانهايي را كه توسط
تاير توليد مي شوند , اندازه گيري نمود و در نهايت نيز نوع مناسبي از اين تجهيزات را طراحي و شبيه سازي
نمود كه هم كارايي بالايي داشته باشند و هم بصورت چند منظوره در نظر گرفته شوند تا بتوان محدوده وسيعي
از آزمايشات تاير را بوسيله آن انجام داد . آناليز و شبيه سازي اين تجهيزات حاوي يك سري نكات طراحي و
روشهاي كاربردي بوده كه ممكنست بطور كامل شرايط رضايت بخشي ايجاد نكنند . با اين حال اين تجهيزات
هنوز هم مي توانند جهت مقايسه آزمايشات با يكديگر جهت توسعه و پيشرفت در زمينه تايرها بسيار مفيد واقع
گردند.
در اين پايان نامه، سعي شده كه شرايط عملكرد تاير مطابق با شرايط واقعي شبيه سازي شده تا بتوان اطلاعات
خروجي قابل اعتمادي را از آ ن استخراج نمود . اين دستگاه قادر به اندازه گيري كليه نيرو ها و ممانهاي تاير بوده
و در عين حال قابليت اندازه گيري اثرات ترمزي, رانشي و درصد لغزش تاير را نيز دارا مي باشد.
كلمات كليدي : ماشين تست تاير , شبيه سازي تاير, ديناميك تاير,نيروها و گشتاورهاي تاير , زواي اي لغزشي و
كمبر تاير