-
شماره ركورد
9944
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
9944
-
پديد آورنده
دانيال چودن
-
عنوان
بهبود رفتار ديناميكي خودرو با استفاده از سيستم يكپارچه¬ي 3D-SPS+DYC+AFS
-
مقطع تحصيلي
دريافت درجه كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
رشته مهندسي خودرو گرايش سازه و بدنه
-
سال تحصيل
ارديبشت ماه 1391
-
تاريخ دفاع
ارديبشت ماه 1391
-
استاد راهنما
دكتر اوستا گودرزي
-
چكيده
چكيده
با پيشرفت صنعت خودرو، سيستم¬هاي كنترل خودكار ديناميك خودرو (VDC ) بسيار مورد توجه قرار گرفته¬اند. از جمله معروفترين سيستم¬هاي كنترل گشتاور چرخشي خودرو سيستم¬هاي DYC و ASC مي¬باشند كه به¬¬ترتيب از طريق ترمزگيري اختلافي چرخها و اصلاح زاويه¬ي فرمان، گشتاور چرخشي اصلاحي مورد نياز خودرو را تأمين مي¬كنند. همچنين امروزه كاربرد سيستم¬هاي كنترل فعالِ roll (ARC ) در خودروهاي سواري و سنگين به¬شدت رو به افزايش است.
اين پروژه در راستاي پيشبرد پايان¬نامه¬اي كه در سال 1388 در دانشكده¬ي خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران انجام شد، تعريف گرديده و هدف آن تكميل و بهبود سيستم پاندول پايداركننده ( SPS) -كه ايده¬ي آن از طبيعت (گربه¬سانان سريع مانند چيتا) اقتباس شده بود- مي¬باشد. سيستم SPS معرفي¬شده در آن پروژه به¬صورت صفحه¬اي عمل كرده و تنها جهت كنترل گشتاور چرخشي خودرو مورد استفاده قرار گرفت. در اين پايان¬نامه سيستم SPS از حالت دوبعدي به سه¬بعدي (3D-SPS ) تعميم يافته است تا بتوان از آن در كنترل همزمان گشتاورهاي yaw و roll خودرو استفاده نمود. در اين راستا پس از مطالعات لازم، مدل¬ ديناميكي مناسب براي خودرو تعيين شده و با استفاده از اين مدل، كنترل¬كننده¬هاي¬ سيستم¬ 3D-SPS و 3D-SPS+DYC+AFS بر اساس تئوري كنترل بهينه طراحي شده¬اند. در نهايت عملكرد اين سيستم¬ها بر روي يك خودروي نمونه در مانورهاي گوناگون مورد بررسي قرار گرفته و با سيستم¬هاي متداول مقايسه شده¬اند.
واژههاي كليدي: ديناميك خودرو، كنترل بهينه، پاندول پايداركننده، گشتاور yaw و roll
چكيده
با پيشرفت صنعت خودرو، سيستم¬هاي كنترل خودكار ديناميك خودرو (VDC ) بسيار مورد توجه قرار گرفته¬اند. از جمله معروفترين سيستم¬هاي كنترل گشتاور چرخشي خودرو سيستم¬هاي DYC و ASC مي¬باشند كه به¬¬ترتيب از طريق ترمزگيري اختلافي چرخها و اصلاح زاويه¬ي فرمان، گشتاور چرخشي اصلاحي مورد نياز خودرو را تأمين مي¬كنند. همچنين امروزه كاربرد سيستم¬هاي كنترل فعالِ roll (ARC ) در خودروهاي سواري و سنگين به¬شدت رو به افزايش است.
اين پروژه در راستاي پيشبرد پايان¬نامه¬اي كه در سال 1388 در دانشكده¬ي خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران انجام شد، تعريف گرديده و هدف آن تكميل و بهبود سيستم پاندول پايداركننده ( SPS) -كه ايده¬ي آن از طبيعت (گربه¬سانان سريع مانند چيتا) اقتباس شده بود- مي¬باشد. سيستم SPS معرفي¬شده در آن پروژه به¬صورت صفحه¬اي عمل كرده و تنها جهت كنترل گشتاور چرخشي خودرو مورد استفاده قرار گرفت. در اين پايان¬نامه سيستم SPS از حالت دوبعدي به سه¬بعدي (3D-SPS ) تعميم يافته است تا بتوان از آن در كنترل همزمان گشتاورهاي yaw و roll خودرو استفاده نمود. در اين راستا پس از مطالعات لازم، مدل¬ ديناميكي مناسب براي خودرو تعيين شده و با استفاده از اين مدل، كنترل¬كننده¬هاي¬ سيستم¬ 3D-SPS و 3D-SPS+DYC+AFS بر اساس تئوري كنترل بهينه طراحي شده¬اند. در نهايت عملكرد اين سيستم¬ها بر روي يك خودروي نمونه در مانورهاي گوناگون مورد بررسي قرار گرفته و با سيستم¬هاي متداول مقايسه شده¬اند.
واژههاي كليدي: ديناميك خودرو، كنترل بهينه، پاندول پايداركننده، گشتاور yaw و roll
-
لينک به اين مدرک :